Hvor viktig er arbeidsmiljøet for et av landets beste byråer? «Åh, så jækla deilig at jeg skal på jobb igjen!»

Ikke bare har RED Media blitt kåret til «Årets byrå» to ganger og vunnet «Best Use Of Data» på Gulltaggen, men i tillegg ble daglig leder Maria Aas-Eng nylig kåret til «Norges beste sjef». Hva er hemmeligheten bak en slik suksess?

Aas-Eng er ikke i tvil:

— Et ekstraordinært arbeidsmiljø. Jeg ønsker at mine kolleger våkner opp om morgenen og tenker: «Åh, så jækla deilig at jeg skal på jobb igjen!»

Poteter

Janine Lauritzen Roth, Lindis Abrahamsen, Anne Stensønes og Simen Walmann (i hovedbildet) er blant de unge talentene i RED Media. Vi møter dem i REDs lokaler i Pilestredet, og det er mye som tyder på at det faktisk er «jækla deilig» på jobb idag. Alle får latterkrampe når de presenterer seg.

— Hvorfor er dere så glade da?

— Det er tirsdag, sier Janine og ler.

— De fleste feirer fredager.

— Her feirer vi hver dag!

RED feirer hver dag, men også «midsommar». F.v.: Erik Weden, Matilda Larsson, Maria Aas-Eng, Martina Strandkvist og Lina Nilsson, alle fra ulike selskaper i RED-sfæren.

Det høres nesten for godt ut til å være sant – og det er RED-gjengen fullt klar over.

— Mange bedrifter sier at de har «verdens beste arbeidsplass», men her er det faktisk sånn, sier Lindis og smiler bredt.

De fire unge talentene har alle studert markedsføring. Men hva de egentlig gjør her i RED, er litt vanskeligere å svare på.

— Jeg vet ikke hva tittelen min er. Jeg kaller meg potet hvis folk spør, sier Janine.

— Det var det første folk sa til meg også. Du skal jobbe i RED ja, klar for å bli potet? Sier Anne.

— Hva ligger i ordet «potet»?

— Man skal ikke være så opptatt av selve tittelen. I RED er vi mer opptatt av å rive ned ideen om at man skal fylle «en sko», enn at man skal være enten digital markedsfører eller rådgiver. Vi jobber på tvers hver eneste dag. Her finnes det ikke noe hierarki, forklarer Lindis.

Hva som menes med det? Jo, Janine ble for eksempel ansatt som digital medieplanlegger for et halvt år siden. I dag jobber hun med dette snaut 20 prosent av tiden.

Det gjelder for de tre andre også. Simen er verstingen, og gjør null prosent av det han i utgangspunktet ble ansatt til å gjøre.

Anne Stensønes og Janine Lauritzen Roth i RED Media.

Frykten for å gå på autopilot

Simen er nemlig travelt opptatt med å være digital rådgiver for Kolonial, der han driver nær sagt alle digitale aktiviteter. Han har jobbet i RED i kun halvannet år, så det er litt av en bragd.

— Hvordan gikk det til?

—Tja, si det. Jeg kom godt overens med kunden, og sa til Maria at jeg gjerne kunne tenke meg å prøve meg som digital rådgiver.

Og slik ble det. Simen ble digital rådgiver for første gang i sitt liv. Han må innrømme at det var ganske utfordrende i begynnelsen.

— Da jeg begynte å jobbe med Kolonial, måtte jeg gå flere år tilbake og analysere all markedsføring de hadde gjort tidligere. Det var snakk om mye data på en gang som jeg ikke hadde jobbet med tidligere.

Heldigvis er gjengen i RED glade i utfordringer. Er det én ting de frykter, så er det å gå på autopilot.

– Jeg tror det er en helt annen kultur i de større mediebyråene. Ofte er det mangel på utfordringer, og ting blir fort automatisert, sier Janine.

Det kan Anne skrive under på.

— I min forrige jobb måtte jeg fylle en spesifikk rolle. Jeg hadde faste arbeidsoppgaver hver dag og det ble etterhvert veldig ensidig.

Slik er det ikke hos RED. Her jobber man i flere team på en gang, og har stadig påfyll av input i form av inspirasjons- og kunnskapsmøter.

— Det er nesten sånn at jeg føler at hvis jeg slutter , er jeg redd for å gå glipp av sykt mye god læring, sier Janine.

RED Media har blitt kåret til «årets byrå» to ganger de seneste årene.

Omvendt psykologi

Det er nettopp her styrken til RED ligger. På den ene siden legges det til rette for at de ansatte stadig får nye utfordringer, og på den andre siden har de ansatte et solid støtteapparat bak seg.

— Under vingene til Maria føler man seg veldig trygg. Hun motiverer samtidig som hun viser omsorg, sier Lindis.

— Dessuten er det en slags omvendt psykologi her. På mine tidligere arbeidsplasser har sjefen sittet helt innerst i lokalet. Det fører til at de ansatte hverken får sett eller snakket med sjefen sin før du har noe spesifikt å spørre om, sier Anne.

I REDs lokaler derimot, sitter sjefen helt foran i lokalet. Du slipper med andre ord ikke unna hyggelig prat og oppfølgning.

— Vi er over 40 folk bare i RED Media, men Maria har et personlig forhold til alle som jobber her. Hun ser hver enkelt av oss, sier Anne og smiler

Gir folk mulighet til å levere

Det er ikke alle som stiller like høye krav til sine ansatte som til seg selv, men det gjør Aas-Eng. Det er kanskje derfor RED lykkes gang på gang.

Supersjef Maria Aas-Eng.

— Det handler om å gi folk en sjanse og en mulighet til å levere. Det handler også om å se sine ansatte. Simen fikk prøve seg som digital rådgiver fordi han er en fyr som aldri gir seg. Han er en tidligere fotballspiller, så han har et helt spesielt konkurranseinstinkt, sier Maria og smiler.

Resultater og vekst er målet, men for å komme dit må du sørge for at de ansatte trives på jobb.

– Dagen i dag er et godt eksempel. Det stod 15 personer rundt en skjerm og laget et «jävla liv» da jeg skulle sette opp budsjetter. Hvem er det som står der? Jo, det var folk fra alle fem selskapene på huset. Alle stod samlet over en skjerm og lo høyt av det de så på. Da tenkte jeg «Åh, skit i det budsjettet. Det er faktisk dette som skaper resultater og gode samarbeider».