INMA relanserer Gulltaggen-konferansen

Gulltaggen har i årevis vært den største konferansen for markedsførings- og teknologibransjen. Konferansen har vanligvis vært delt i to, der dagsprogrammet handler om faglig påfyll, mens kvelden handler om å feire de beste aktørene og arbeidene i bransjen.

Nå skal INMA-sjef Camilla Grund ta tak i dagsprogrammet – en relansering om du vil.

– Jeg føler det er færre gode teknologikonferanser i Norge for den kreative bransjen, som tross alt er de vi hedrer på prisutdelingen, forteller Grund.

– Vi skal spikre et program som er mer matnyttig, og som går enda mer i dybden. Vi ønsker at dagen skal være en møteplass for hele det digitale økosystemet. Dette skal være en konferanse for de som er opptatt av teknologi som et verktøy for kreativitet.

Slik skal de gjøre det

Grund har sett seg lei av passive seminarer og konferanser der man ikke får satt fingertuppene i materien. Det er diskusjoner, uformelle samtaler, nye bekjentskaper og inspirasjon som gjør at man kommer ut av dagen med en ny glød, mener hun.

– Dagsprogrammet har i de seneste årene vært for den høyre hjernehalvdelen. Nå skal vi sette sammen et program som setter den kreative hjernehalvdelen i sving.

Årets Gulltaggen er satt til 25. april og skal arrangeres på Epicenter Oslo, et av Norges største innovasjonshus. Dagen skal fylles med nyttige workshops, spennende demonstrasjoner, paneldebatter og nettverksbygging.

INMA-sjef Camilla Grund vil gjøre Gulltaggen-konferansen mer matnyttig.

INMA ønsker å ha en åpen dag der man kan komme og gå som man vil. Du kan sitte og jobbe, ha møter deler av dagen og se foredrag innimellom. Mye av innholdet vil også bli streamet, slik at man ikke går glipp av noe. Det hele avsluttes med prisutdelingen på kvelden, samt en dagen derpå-lunsj med presentasjoner av de beste arbeidene.

– Det skjer noe magisk når man setter teknologer og kreatører sammen, sier Grund.

Ikke noe «kaffekoppen i hånda og nesa i mobilen»-opplegg

INMAs mål er at man skal komme ut av dagen med ny inspirasjon og kunnskap. Dette skal ikke være en rekke med businesspresentasjoner der gjestene sitter med nesa i mobilen mens de sipper på lunka kaffe.

– Veldig mange holder overordnede foredrag om at «digitalisering er viktig». Dette er uten tvil en problemstilling for mange, men vi jobber i en bransje som allerede vet dette. Våre gjester har vært gjennom den reisen, men ønsker å lære enda mer. Det er noe vi må ta på alvor.

– Heia, Gulltaggen!

Vi ville høre hva folk bransjen tenker om disse endringene til Gulltaggen-dagen. Trine Weidal i Hyper mener det var på høy tid.

– Jeg heier på Gulltaggen, og vil at det skal være det feteste arrangementet for vår bransje! Den nye tilnærmingen til fagdagen er jo veldig likt slik vi jobber i dag, med små leveranseteam og tverrfaglige sammensetninger, så det høres ut som en ny og annerledes måte å få bransjen til å møtes. Helt riktig og viktig at Gulltaggen tar det ansvaret.

Hun mener at INMA og Gulltaggen har vært på en interessant reise.

– Gulltaggen var jo lenge den viktigste møteplassen for de som var digitalt interesserte, og et møtested du absolutt ikke kunne gå glipp av. Så synes jeg de mistet seg selv litt når de noen år ble en arena for reklamebransjen, og interessen for Gulltaggen falt. Men nå ser det ut til at Gulltaggen er i ferd med å finne formen igjen, og jeg tror mange vil sette pris på at de nå får et bredere perspektiv enn utelukkende reklame. De går tilbake til kjernen av hva Gulltaggen skal være: teknologi, design og kreativitet.

– Skal du og dere på Gulltaggen i år?

– Ja! Hyper er godt representert både på dagen og kvelden.

Du finner hele programmet til Gulltaggen-konferansen her. Les mer om Gulltaggen på deres hjemmesider!