Krydderutvikling, kundemøter og knasende sprø konsepter: Er du Sørlandschips’ nye Marketing Manager?

Inger Lise skal ut i mammapermisjon. Derfor trenger Sørlandschips og Scandza et nytt kreativt hode til å ta over for henne. 

– Det er en ganske sprø jobb, ja!

Inger Lise Nestor ler godt når hun forteller om en vanlig arbeidsdag på Sørlandschips-kontoret:

Fra krydder – og chipsutvikling, til å holde kundepresentasjoner hos nøkkelkunder. Tilbake til å prøvesmake chips på kontorets eget kjøkken, for så å prøve ut idéer, konsepter og design med reklamebyrået. Neste dag: en svipptur ned til fabrikken i Kristiansand for å teste tykkelsen på flakene. Så innspilling av musikkvideo med gründer Leif-Arne og artist Oral Bee på ettermiddagen.  

Å være Marketing Manager i Sørlandschips er ikke som alle andre markedsføringsjobber.

Inger Lise og Idéfabrikken

Inger Lise har hatt jobben i tre år. De korte beslutningsleddene i idéfabrikken Sørlandschips har for Inger Lise vært utrolig befriende. 

Har du lyst til å bli Sørlandschips’ nye Marketing Manager? Send inn din søknad til [email protected]

Inger Lise Nestor har jobbet som Marketing Manager i Sørlandschips i tre år. Har du lyst til å ta over jobben hennes? (Foto: Scandza)

Hun forteller om en hendelse fra sist hun var småbarnsmor:

Klokken fire på natten får hun en idé: Hva med Sørlandschips med ribbe og pinnekjøttsmak? Noen timer senere pitcher hun det i morgenmøtet. «Yes!» utbryter sjefen Markus. Hun starter produktutviklingen med en gang. Samme jul ruller de chipsen ut i butikkhyllene. 

– Jeg tror ikke det er mange steder man får jobbet på en slik innovativ måte.  Det er utrolig stor takhøyde, forteller hun entusiastisk.

Nå skal Inger Lise ut i mammapermisjon. Scandza er derfor ute etter noen som kan ta hennes rolle som Marketing Manager! I utgangspunktet er det snakk om ett års vikariat, men med gode muligheter for fast ansettelse. 

Som Marketing Manager i Sørlandschips jobber du med både strategisk og operativt merkevarearbeid for store produkter som Sørlandschips potetchips, Sørlandschips sjokolade, Poppa chips, Litt er lov müslibarer og Nøtts nøtter.

Du jobber tett med både byråer, designere og fabrikk i et lite team med stort handlingsrom. Eksempler på arbeidsoppgaver er å utforme reklamekampanjer, utvikle nye og eksisterende produkter og konsepter, ha ansvar for strategiplaner, delta i kundemøter og lage kundepresentasjoner.  

– Selvfølgelig baserer vi alt vi gjør på innsikt, kundebehov og analyser. Men det å eie prosessen fra idé, via produkt og konseptutvikling og så helt ut i markedet, er en mulighet man ikke får i mange andre selskap, følger Inger Lise opp.

Leif-Arne på Snapchat:

– Vi er chipsnerder her alle sammen, forteller markedsdirektør Markus Matsson lattermildt – med sin helt karakteristiske svorske miks av skånsk og sørlandsdialekt. 

Markus mener Sørlandschips er en unik arbeidsplass, fordi man får jobbe med en tydelig merkevare kjent for å være innovativ, leken og særegen:

– Det er mange som elsker Sørlandschips. Det er en av de sterkeste merkevarene i norsk handel, med en unik personlighet. Om vi printer opp jakker blir det rift om å få gå med dem. Det er et veldig takknemlig utgangspunkt å jobbe med for en markedsavdeling!

Maredsdirektør Markus Matsson med én utrolig stor sjokolade, og tre i vanlig størrelse (Foto: Scandza)

Markus viser frem tekstene på baksiden av chipsposene. De forteller om en ikke-fabrikkert fabrikkvirkelighet med særegne sørlendinger over samlebåndet i Kristiansand. Om et eierskap, en tilhørighet og en lokal sørlandsk stemning de også kjenner på i kontoret i Oslo. 

– Jeg prater med Leif-Arne (Gründeren av Sørlandschips) på Snapchat. Så det sier jo litt, skyter Inger Lise inn. 

Utfordrerselskapet Scandza

Nettopp denne lokale faktoren er gjennomgående for hele Scandza.

Scandza er merkevareselskapet som eier Sørlandschips og som blir din overordnede arbeidsgiver. 

Blant merkevarene til Scandza finner man også særnorske Synnøve Finden, Berit Nordstrand, Leiv Vidar, Peppes Pizza og Finsbråten. Mange av disse har i likhet med Sørlandschips lokale produsenter og fabrikker. Utover dette eier Scandza også sterke lokale merkevarer i Sverige og Danmark. 

– Scandza har typisk sett vært et utfordrerselskap. Synnøve Finden kom inn som det første alternativet da meierimonopolet falt. Finsbråten har en posisjon som kjøttmerke med ekstra høy kvalitet, og skiller seg ut fra de store gigantene på markedet, sier Markus. 

Som Marketing Manager jobber du tett med reklamebyrå. (Foto: Scandza)

Siden oppstarten i 2007 har Scandza opparbeidet seg over 20 varemerker, opp mot 300 produkter og 10 egne fabrikker. 

Markus forteller at det er en tett dialog internt i Scandza mellom merkevarene. Som et merkevareselskap i utfordrer- og vekstposisjon er det naturlig å utnytte kompetanse og erfaring på tvers av merkevarene. 

Chips med smak av tang

Også fokuset på innovasjon rundt bærekraft er noe som skiller Scandza fra de andre store merkevareselskapene.

Med Sørlandschips lanserte de i år en resirkulerbar papirpose. Blant de bærekraftige produktene finner man chips krydret med Havsalt & Tang fra Lofoten – én av Inger Lises mange realiserte idéer:

– Den idéen kom fra et ønske om å gjøre noe med andre gode, norske råvarer utover potet. Så jeg tok kontakt med en liten bedrift som heter Lofoten Seaweed, og plutselig satt vi der med en fantastisk god umami-chips med smak av tang og soleklar terningkast 6 i Vgs smakstest, forteller hun. 

Et annet eksempel er når Scandza gikk fra rundbunnet yoghurtbeholder til flatbunnet, og kuttet plastbruket på seks millioner kilo nærmest over natten. 

– Vi skal alltid være først ute på innovasjon, og vi skal være treffsikre på trender, forbrukerinnsikt og kundebehov. God produktkvalitet og et sterkt bærekraftsfokus er felles for hele Scandza, poengterer Markus.

Ikke et must med erfaring fra dagligvarebransjen 

Til rollen som Marketing Manager forteller Markus at de ser etter søkere som er analytiske, strategiske og gode på prosjektledelse. Men den viktigste, understreker han, er kreativitet og passion

– Personen vi er ute etter, er en som kommer inn med kreativ energi og nye idéer!

Som nevnt er det mange som elsker Sørlandschips. En stor del av jobben er få enda flere til å velge merket. Derfor er det viktig at en ny Marketing Manager lærer hvordan dynamikken rundt en kategori fungerer, forstår seg på forbrukere, shoppere og butikk. Du må virkelig ha lyst til å lage de beste løsningene, eksponeringene og de fremste verktøyene for butikker for å makse snackssalget totalt. Du bør like å stå på en scene og få energi av å presentere for kunder og selgere.

Inger Lise med selfie foran slottet sammen med gründer av Sørlandschips og chipspose-tekstforfatter Leif-Arne (Foto: Privat)

Du bør du ha jobbet med forbrukerrettet kommunikasjon, både innenfor sosiale medier og tradisjonelle medier. Du må kunne marketingfaget. Fartstid fra FMCG eller dagligvarebransjen er en stor fordel, men ikke et must. 

Kort sagt: Om du har noen års erfaring med markedsføring og er sulten på større ansvar, mer driv og liker korte beslutningsveier, er jobben midt i blinken for deg. 

Synes du dette høres spennende ut? Send inn din søknad til [email protected] Merk søknaden med TM.