Det blåser stiv kuling på markedsfronten!

Er du blant dem som tror at det er tidkrevende og dyrt å drive god markedsføring? Tro om igjen. Ifølge det digitale mediebyrået Hensikt kan selv den minste bedrift gjøre seg synlig uten å måtte bruke en formue. For å bevise det, har Hensikt flyttet kontorene sine ut til lokalsamfunnet.

— De fleste små bedrifter aner ikke hvilke muligheter som finnes. Det vil vi gjøre noe med, sier Marlin Norum.

Norum er digital rådgiver på Hensikts kontor i Bodø. Med kontorer lokalisert i hele Norge, fra Drammen til Hallingdal, vil «den lille butikken på hjørnet» enkelt kunne møte sin lokale rådgiver over en kopp kaffe.

— Jeg har en lokal klesbutikk som kunde. De ønsket å bruke oss på Google-annonsering for å øke relevant trafikk på nettsiden og øke salget i nettbutikken. En av hovedgrunnene til at de valgte oss, var fordi vi satt lokalt i Bodø. Det var enkelt for dem å arrangere et møte hvis det var noe de lurte på.

Og nettopp her ligger Hensikts styrke. Markedsføring i digitale kanaler og målrettet annonsering er fremdeles ukjent terreng for mindre kunder. Da nytter det ikke å sitte i Oslo og prate markedsføring over telefon. Hensikt er tilgjengelig der kunden befinner seg.

Alle kan drive effektiv annonsering

Så langt, så godt. Lokale bedrifter har plutselig fått en lokal rådgiver i umiddelbar nærhet. Men det endrer vel ikke på det faktum at markedsføring koster både tid og penger?

Nei, det gjør det ikke, forteller Norum. Men selv de minste midler kan gjøre store ting.

Vi ser stort vekstpotensial hos de små og mellomstore bedriftene, både innenfor egne landegrenser og internasjonalt.

Slik har det ikke alltid vært.

— Før i tiden kostet reklame flesk. Det var bedriftene med størst lommebok som hadde råd til å annonsere.  Med dagens teknologi kan nær sagt alle drive effektiv annonsering.

Marlin Norheim er digital rådgiver på Hensikts kontor i Bodø.

Alltid synlig

Så hvordan driver man effektiv annonsering for kunder med små budsjetter? Jo, man jobber ut ifra en «always on»-strategi.

— Kundene våre skal alltid være synlige, og alltid relevante. Det er i grunnen såre enkelt: Når Jon skal kjøpe en bil, hva gjør han da? Han går inn på Google eller Finn, sier Norum.

En viktig del av markedsføringen er å fortelle de riktige menneskene at kundens produkter eksisterer på markedet. Da må man være synlige når noen aktivt søker etter dine produkter og tjenester.

— Ved å optimalisere nettsiden mot søk (SEO) sørger vi for naturlig høy rangering – året rundt. Dette påvirker kostnaden og effektiviteten av betalte annonser i Google, forteller Norum.

Samarbeidet med Bokstavfabrikken i Bodø har ført til økt salg. Årsaken bak suksessen? Tett oppfølgning.

— Å ha noen i nærheten som kjenner til din merkevare, er helt essensielt. Lokal support er gull verdt, sier Norum og smiler.

What you see is what you get

Hensikt tilbyr tett oppfølging, gode råd og gjennomtenkte strategier til kundene. Men de lover verken gull eller grønne skoger. Norum forteller at hun er opptatt av å legge forventningene der de bør være.

— Hvis kundens nettside er for dårlig, sier jeg at det kommer til å koste noe inni helvete å annonsere for den, sier Norum og ler.

— Jeg ba en kunde om å friske opp nettsiden før vi i det hele tatt kunne begynne å snakke markedsføring og trafikk. Det tok flere måneder.

For ærlighet varer lengst. Og kanskje er det nettopp denne transparensen mellom markedsfører og kunde som er avgjørende for gode samarbeid.

Kundene våre skal føle seg trygge på at de til enhver tid har kontroll over kostnader knyttet til markedsføringen. Her er ingen skjulte kostnader. What you see is what you get, avslutter Norum.


Nysgjerrig på å vite mer om hvordan du og din bedrift kan få økt synlighet på nett og best mulig effekt av annonsering? Hensikt hjelper deg gjerne –Ta kontakt med Marlin på [email protected] eller ring 401 66 368.