Markedsføring du har råd til

Det digitale mediebyrået Hensikt har flyttet kontorene sine ut til lokalsamfunnet med ett mål for øye:  Å vise at små bedrifter kan drive billig og effektiv markedsføring.

—  En av kundene våre brukte 4700 kr på Google-annonser, og solgte produkter for 73.000 kr. Å se effekten av dagens verktøy er rett og slett fascinerende. Hvor mye søker ikke du på Google for eksempel? sier Ståle Marthinsen entusiastisk.

Marthinsen er digital rådgiver på Hensikts kontor i Tromsø. Med sine 7 kontorer over hele Norge, fra Drammen til Tromsø, vil små bedrifter i langt større grad enn tidligere få objektive råd om hvilke plattformer som vil gi dem best effekt og hvor kundene deres treffes mest effektivt.

Og én ting er sikkert: Små midler kan gjøre store ting.

Kaster bort penger på dyre kampanjeløp

Men det finnes ingen quick fix, forteller Marthinsen.

— En tendens hos de mindre og lokale bedriftene er at de mangler en langsiktig plan.

 Hva tror du er grunnen til det?

Det skyldes det enkle faktum at mange ikke er helt sikre på hva de vil. Ikke minst er det trygt og enkelt å gjøre det man pleier.

Et klassisk eksempel er å kaste bort tid og penger på dyre kampanjeløp.

— Vi har hatt kunder som har bedt oss om å bruke 50.000 kr på annonser i forkant av januarsalget deres. Men det holder jo ikke. Kunden skal tjene penger mellom slaga, ikke bare når det er halv pris på produktene.

Og det er nettopp her Hensikt tilbyr en annen strategi.

— Strategien vår omhandler de plattformene som til enhver tid er riktig for kunden.  For noen er det å optimalisere nettsiden for søk, mens det for andre vil være riktig å bruke Facebook, Snapchat og programmatisk annonsekjøp, sier Marthinsen.

Ståle Marthinsen i Hensikt er opptatt av naturlig høy søkemotorrangering – året rundt. FOTO: Hensikt

Fornøyd Bukta-leder

Stadig flere i Tromsø har fått øynene opp for det lokale mediebyrået Hensikt.

—  Det er takket være Hensikt at vi vet hvem vi skal kommunisere til, forteller Lasse Pettersen.

Pettersen er daglig leder i Bukta, og kontaktet Hensikt i forbindelse med markedsføringen av festivalen.  Han har erfart at det ikke er så enkelt å treffe «riktig» målgruppe.

—  Jeg tror det er mye tradisjonell tankegang ute og går. Tiden for en helside i lokalavisa er for lengst forbi. Hvis du annonserer på en plattform der det finnes 10.000 lesere, og målgruppa bare er 5 % av dem, kaster du bort både tid og penger.

Med Hensikt på laget, er sannsynligheten større for å nå et publikum som passer deg og din bedrift.

— Hensikt har gitt oss analytisk forståelse av hva det er som treffer. Vi har blitt synlige på flere plattformer, og treffer målgruppen vår i langt langt større grad enn før, sier Pettersen.

— Kunne det ikke like gjerne vært et digitalt mediebyrå i Oslo som hjalp dere med markedsføringen?

— Absolutt ikke. Her i Nord handler vi utelukkende lokalt. Det er viktig å kunne sitte face to face med en rådgiver som kjenner til merkevaren og målgruppen. At Hensikt har lokal forankring har vært avgjørende for oss, avslutter Pettersen.

Nysgjerrig på å vite mer om hvordan du og din bedrift kan få økt synlighet på nett og best mulig effekt av annonsering? Hensikt hjelper deg gjerne –Ta kontakt med Ståle på [email protected] eller ring 415 27 789.