TV 2 og Egmont samler sine digitale krefter

TV 2 er ikke bare Norges største kommersielle TV-kanal og en av landets sterkeste merkevarer. TV 2 har også en av landets raskest voksende nyhetsnettsteder, TV2.no.

– Mediehuset TV 2 har en unik posisjon i reklamemarkedet. Vi har en solid markedsandel på lineær-TV, stadig flere nordmenn bruker TV2.no som sitt prefererte nyhetsnettsted, og vi har passert 400.000 abonnenter på TV 2 Sumo. Summen av dette gjør at vi er en attraktiv samarbeidspartner for annonsører og byråer. Nå ønsker vi å gire opp og fokuset ligger på levende bilder, forteller Jørgen Dønnum, Assisterende Salgsdirektør i TV 2 og Leder for Egmont Digital.

Uslåelig på dekning

Den offensive satsningen i TV 2 handler ikke bare om TV2.no, men inkluderer også Egmont Publishing.

– Det digitale reklamemarkedet er i kontinuerlig endring, og blir mer og mer teknologidrevet. Vi har derfor samlet de kommersielle kreftene fra TV 2 og Egmont Publishing til én slagkraftig digital enhet, sier Dønnum.

Ina Kreutz Pauli jobber som Digital Byråansvarlig i TV 2 sin Markedsavdeling, som etter sammenslåingen med Egmont Publishing rommer ca. 60 personer.

Assisterende salgsdirektør Jørgen Donnum og  digital byråansvarlig Ina Kreutz Pauli. Foto: Sara Magnusson

– Egmont Publishing produserer innholdet til noen av Norges største digitale merkevarer, som Side 2, Side 3, Klikk.no og Blogg.no. Å samle de kommersielle ressursene på ett sted er helt topp. Det betyr færre bindeledd, og kort vei fra idé til realisering. Vi kan rett og slett jobbe mye tettere og bedre med kundene våre, forteller Kreutz Pauli.

Dessuten innebærer sammenslåingen et større repertoar av annonseprodukter.

– Vi er den eneste aktøren i Norge som har høy dekning på alle flater.  Ingen kan slå oss på det, og ingen har de samme mulighetene til å tenke kreativt og helhetlig på tvers, forteller Kreutz Pauli.

– TV 2 har et samfunnsansvar og produserer innhold som er en viktig del av nordmenns hverdag. Dette gir annonsørene en trygg og god kontekst å kommunisere i, noe som kanskje er viktigere enn noen gang i dagens digitale reklamemarked. Innholdet som skapes av TV 2 og Egmont Publishing gjør at vi kan tilby attraktive annonseprodukter for våre kunder, enten de trenger bred dekning eller å spisse budskapet mot tydelige målgrupper, sier Kreutz Pauli.

Nøkkelen for å lykkes er et tett samarbeid med kunder og byråer, slik at vi sammen kan jobbe for å skape synergier mellom de forskjellige kanalene våre. Mulighetene er større enn noen gang, man må bare jobbe enda bedre sammen, sier Kreutz Pauli.

–  Generelt anbefaler vi kundene våre å kjøre de store reklamekampanjene på TV. Til tross for at tv-seingen går noe ned, er seingen fortsatt veldig høy og vi ser at effekten sjelden kan matches av andre kanaler. Kombinert med synlighet i digitale flater, gjerne tidsstyrt mot reklamevisningene på TV, vil kundene våre både få den brede dekningen og oppmerksomheten de er ute etter, samtidig som de konverterer på interessen som er skapt på TV, forteller Kreutz Pauli.

Både Jørgen og Ina er enige om at det er lite hierarkisk på jobb, noe de trives med. Foto: Sara Magnusson

Mer enn en arbeidsplass

TV 2s Markedsavdeling er relativt liten sammenlignet med andre aktører i markedet. Det betyr kort vei til beslutning, og kort vei fra idé til handling.

– Hos oss er det lite hierarkisk. Vi jobber sammen på tvers av fagområdene for å nå de målsetningen vi har satt oss. Vi er færre mennesker, men det gjør bare at vi må jobbe hardere og være litt smartere enn konkurrentene våre, sier Dønnum.

På avdelingen finner du et godt snitt av seniorer og unge talenter som utfyller hverandre godt. Dønnum omtaler sine kolleger som en svært dedikert gjeng.

–  Hvis jeg på en måte skal sette fingeren på TV 2-kulturen, hva nyansatte kan forvente, opplever jeg at dette er en arbeidsplass med folk som vil mye. Det har slått meg mange ganger at dette ikke bare er en arbeidsplass, forteller Dønnum.

– Jeg opplever at folk føler stolthet over å være her. Det skaper masse engasjement, initiativ og kreativitet innad i huset.  TV 2 krever mye, men gir også like mye tilbake.

Har du lyst til å bli en del av satsingen?

– Vi skal rett og slett bli ledende på levende bilder også i digitale kanaler. Den reisen tror jeg blir svært spennende å være med på! sier Dønnum.

TV 2 ser nå etter en Teamleder for Ad-OperationsProduktspesialist ProgrammaticProduktsjef Digital og Teknisk Ad Ops Manager.