Nå skal PayEx entre ringen med de største konkurrentene

– Målet er å være markedsledende innen 2021, forteller Simon Ingmansson og Cato Storm i PayEx.

Begge har jobbet i PayEx siden årtusenskiftet og har vært med på selskapets overgang fra en «tradisjonell» betalingsleverandør til et fintech-selskap. Selskapet leverer i dag heldekkende betalingsløsninger i Norden og Europa.

I fjor ble PayEx kjøpt opp av den svenske storbanken Swedbank. For nordmenn er kanskje ikke denne banken et kjent navn, men dette er Sveriges svar på DNB.

Konsernet, med sine drøyt 15.000 ansatte, er den største kortinnløseren i Norden, og den femte største kortinnløseren i Europa og har flere millioner privatkunder i Sverige.

Årsaken til at Swedbank valgte å kjøpe PayEx var på grunn av at PayEx har i hele sin historie vist drivende innovasjon og handlingskraft. Med Swedbank i ryggen har de nå fått muskler til å hamle opp med de andre aktørene i bransjen.

For å nå dette målet søker de nå flere seniorselgere – men mer om det litt senere.

– En del av forretningsutviklingen hos kunden

PayEx har stor stolthet i hvordan de jobber med innovasjon – og det å innovere er ikke utelukkende for IT-avdelingen. Måten salgsavdelingen jobber med salg skiller PayEx fra sine konkurrenter på flere områder.

– Vi innoverer hos våre kunder og partnere. Når vi går sammen med en kunde har vi ofte workshops der vi samarbeider om en løsning, forteller Storm, som er salgssjef.

Se for deg en kunde som ønsker å etablere en nettbutikk der betaling, fakturering og deres lojalitetsprogram skal henge sammen med kjøp som også gjøres i deres fysiske butikker.

I slike tilfeller vil man som seniorselger jobbe tett sammen med kunden og deres forskjellige forretningsområder for å finne den beste løsningen.

– I vår salgsprosess er vi med på å se kundens behov og forme hvordan deres løsning blir. På denne måten blir vi som selgere med på å påvirke forretningen for både PayEx og for kunde, sier Ingmansson.

– Det er ikke meningen å være bombastisk, men våre seniorselgere er en aktiv del av forretningsutviklingen hos våre større kunder. Vår strategi er ikke å selge et A4-løsning, men vi gir det lille ekstra som gjør at vi kan bygge troverdighet og verdi, sier Storm.

Flere ledige stillinger som senior selger

PayEx søker nå etter nye selgere og lyser ut tre seniorstillinger.

– Øverst på prioriteringslista står bransjeerfaring. Du bør ha kjennskap til bank- og finansbransjen, samtidig som du er en utadvendt og vet hvordan man kan bygge langsiktige relasjoner, forteller Storm og Ingmansson.

PayEx hjelper sine kunder å ta betalt, gjennom kundenes nett, CRM og butikksystemer. Betalingsløsningene er basert på teknisk avanserte IT-løsninger, som skal snakke med kundenes IT-løsninger, så en viss teknologisk forståelse er også en fordel, men ikke et krav.

Som senior selger vil du bli en del av et salgsteam på 13 personer, der det er flat struktur og alle jobber sammen om å finne beste løsning. Ambisjonene om å bli markedsledende står sentralt for teamet, og det er viktig at alle vil være med på den reisen som skal gjøres for å få PayEx brandet mer synlig.

– Vi prøver å vise våre medarbeidere at vi verdsetter de høyt, og vi har flere sosiale arrangementer, samt tilrettelegging av treningstilbud i arbeidstiden. Vi har også gode og rettferdige provisjonsordninger, legger Storm til.

PayEx jobber med store kunder, gjerne selskaper som omsetter for milliarder av kroner, og derfor ønsker de en viss tyngde hos sine selgere.

– Våre kunder krever at du kan snakke og bygge relasjoner med toppledelsen i slike selskaper. Derfor må du være erfaren og ha et kontaktnettverk.

Midt i Oslo sentrum

Totalt sitter det rundt 130 stykker i PayExs kontorer i Oslo. For snaue tre år siden flyttet de inn i splitter nyoppussede lokaler i Kongens gate, midt i Kvadraturen.

– Vi har en personalrestaurant på huset og en av Oslos lekreste takterrasser. Vi har sosiale eventer, enten det er sommerfest, julefest eller andre markeringer. En gang i året møtes hele det nordiske salgsteamet i Sverige for kick-off, forteller Ingmansson.

Som seg hør og bør har de også en egen sosialkomité som stiller i stand til skidager, after-work, lotterier og kuriositeter som curling.

– Bank og finans er en spennende bransje hvor det skjer utrolig mye. Vi ønsker oss flere senior selgere som kan bidra til at vi når målet vårt i 2021.

Er du interessert i å bli med på denne reisen? Klikk på denne lenken og start din reise nå!

 

Stillingen er utløpt.