RED Insight søker: Data scientist!

Alle gode råd starter med god innsikt. RED Insight søker dyktig analytiker med forretningsteft!

RED dentsu X gjør seg stadig bemerket i bransjen, og er kjent for å utvikle effektive kommunikasjonsløsninger, beherske nye digitale verktøy og skape effektivt innhold.

For å være riktig rigget mot kunder og marked skal det bygges videre internt, og RED kan smykke seg med nok et spennende satsningsområde: RED Insight.

– Innsikt og evaluering vil alltid være en rød tråd gjennom hele kommunikasjonsprosessen for å sikre best mulig beslutningsgrunnlag, sier daglig leder Yngve Karlsen.

Daglig leder Yngve Karlsen. Foto: Johanna Holt Kleive

Nå skal teamet satse videre, og bli enda sterkere. Til dette formålet trengs noen skikkelige gode dataknusere.

– Vi leter en data scientist som er presis, nysgjerrig og har solid faglig kompetanse, forteller Karlsen.

RED Insight er glade i tall, men enda viktigere: hva tallene betyr, for rådgivningen og kundenes forretning. En analytiker hos RED jobber med datadreven beslutningsstøtte, actionable analytics, og implementering på tvers av ulike kompetansemiljøer. Du vil bidra til å bygge velfunderte strategier og medieløsninger som leverer effekt og effektivitet.

En insighter stiller gode spørsmål, har standhaftighet til å lage de gode løsningene, gjennomfører med presisjon og leverer tydelige råd. Kjenner du deg igjen? Da må du lese videre!

En dreven tallknuser

Til innsiktsteamet er det behov for en dreven tallknuser. Vedkommende representerer et viktig fremtidsperspektiv for RED Insight: den datadrevne innsikten.

–  Datadreven beslutningsstøtte og marketing science blir en stadig viktigere trend i markedet, i takt med veksten i datastrømmer og datakilder. Dette er tilganger som virkelig kan hjelpe kunden til å få mer ut av sine markedsinvesteringer. Vi forsterker laget som skal manøvrere i disse store data, forteller Karlsen.

Drømmekandidaten har trolig høyere utdanning innen økonomi, statistikk, matematikk, IT eller markedsføring. Det er også ønskelig at vedkommende har 2-10 års erfaring fra analyse, statistikk, stordata etc.

– Vi ønsker oss en person med en solid verktøykasse. Vedkommende bør ha gode statistiske/matematiske ferdigheter og helst kjennskap til økonometri. Det er også nødvendig at du har solid kompetansenivå i Excel og SPSS – og gjerne VBA, R og Python.

Kreativ og forretningsorientert

Men det handler ikke bare om tall. Aller viktigst er hva tallene betyr, for rådgivningen og kundenes forretning.

– Vår fremtidige data scientist bør være kreativ og forretningsorientert – hovedoppgave er tross alt å levere på kundens forretning. Vi ønsker oss en person som kan omsette tallene til implementerbare funn som kunden faktisk kan bruke.

Moderne markedsanalyse handler mye om et tospann mellom data science og consulting – fusjonen mellom den drevne analytikeren som utforsker og den drevne kunderådgiveren som sikrer at funnene omsettes og implementeres riktig mot kundens forretning.

RED leverer løsninger innen blant annet merketracking og -posisjon, driveranalyser, segmentering, kommunikasjonsevaluering, modellering og dashboards.

Med andre ord: Dette er ikke en ren forskerstilling. Som data scientist er du snarere en praktiker som evner å forstå hvordan tallene skal brukes.

–  En data scientist er nysgjerrig og lett på foten, med strategisk forankring. Dyktige og nysgjerrige data scientists bruker både maskinlæring og virkelighetsnær forretningslogikk i sin søken etter gylne funn og innsikt. Deretter må funnene omsettes til faktiske kundesentriske råd og ikke minst implementeres.

Har du kanskje det beste av begge verdener i deg?  Da kan du være den RED Insight ser etter!

– Det som kjennetegner den typiske RED’er, er dedikasjon og nysgjerrighet. Alle våre ansatte har til felles at de ønsker å lære mer, teste ting, og finne stadig bedre løsninger for kundene. Ikke minst har vi en stor tillit til hverandre på huset. Det er rett og slett gode rammer å vokse i.

PS: RED liker å bli overrasket. Er du tilsynelatende noe i utkanten av stillingsbeskrivelsen, men likevel mener du er perfekt for RED, så ta veldig gjerne kontakt for å fortelle hvordan du kan bidra med å komplettere oss.

Er du RED Insights nye data scientist? Send søknad og CV her