Slik jobber et splitter nytt mediehus

Det nærmer seg deadline i Venture Factory Medias lokaler i Torggata 7. Daglig leder Tale Gjøvik har sammen med innholdsprodusent Kathinka og distribusjonssjef Niklas nettopp vært i møte med et stort mediebyrå. Nå skal siste finpuss på plass før det endelige resultatet sendes over til kunden.

– Startup-livet er ikke for pyser, sier en litt andpusten Tale Gjøvik da hun slår seg ned i sofaen med Talent Media.

– Men dager som dette er bare gøy med det teamet vi har, fortsetter Gjøvik.

Distribusjonssjef Niklas Øymo, innholdsprodusent Kathinka Wang og daglig leder Tale Gjøvik.

Den blide trønderen foran oss er sjef for nettavisene Filter Nyheter, Filter Film & TV, Talent Media og nettmagasinet CamillaPihl.no. Hun har rett og slett tatt på seg den krevende jobben med å bygge et helt nytt norsk mediehus.

– Dette livet er en berg- og-dalbane for å si det sånn. Når vi lykkes er det fantastisk morsomt, men for å lykkes må vi jobbe dobbelt så hardt som de etablerte mediene. Vi må levere bedre resultater for våre kunder. Det klarer vi, men det er til tider knalltøft.

Gjøvik vet hva hun snakker om, hun har jobbet for store konsern i mediebransjen som Omnicom og Schibsted før hun tok jobben som daglig leder i Venture Factory Media i juni i fjor. Hva er den største forskjellen?

– Helt klart tempoet! Vi er i dag ca 20 ansatte som jobber med våre mediesatsninger, men de 20 biter veldig godt fra seg. Vi bruker lite tid på møter og internpolitikk, her er det bare to ting som gjelder og det er gjennomføringsevne og skape effekt for kundene våre.

Selskapet er nå på jakt etter en ny rådgiver og vi lurer på hva Gjøvik leter etter når hun skal finne flere som kan bidra til å bygge det nye mediehuset.

– Det viktigste er fagkompetansen. Vi lever av å produsere kommersielt innhold av høyeste kvalitet som distribueres til den rette målgruppen under våre merkevarer. Vi trenger derfor noen som virkelig forstår innholdsmarkedsføring, data og distribusjon på sosiale medier. I tillegg er sterke pedagogiske evner et stort pluss. Native annonsering er fortsatt ganske nytt for mange annonsører og vi må være flinke til å forklare vår rolle i mediemiksen.

Men dette høres ut som en krevende stilling. Må du ha mange års erfaring?

– Gjennomsnittsalderen hos oss er godt under 30 år så vi er ikke redd for å ansette unge talenter og det gjør vi gjerne denne gangen også. Fagkompetansen er viktigst i denne jobben så noen års erfaring fra mediebyrå, kundesiden eller hos et annet mediehus er viktig. Og så trenger vi noen som kan ta i et tak – startup-livet er ikke for pingler!

Mediesjefen begynner å bli utålmodig. Hun har et team å hjelpe. Men vi rekker å skyte inn et siste spørsmål før hun stikker. Hva er det beste med å jobbe her?

– Helt klart muligheten til å påvirke og forme både egen arbeidshverdag og produktene vi lever av. Vi har en helt annen forretningsmodell enn de tradisjonelle mediene. Den gir våre journalister mulighet til å fokusere på kvalitet over kvantitet. Når det kommer til det kommersielle selger vi ingen meningsløse bannerannonser. Vi leverer kommersielt innhold av svært høy kvalitet og vi sørger for at den riktig målgruppen blir eksponert for det.

– Det er lett å tenke at det som taler mot oss er at vi ikke har 100 år gamle merkevarer som VG og Dagbladet, men det tror jeg absolutt er vår største styrke. Det er mye lettere å skape de produktene som annonsørene faktisk trenger uten den historikken. Og det gjør vi hver dag, legger Gjøvik til.

Vil du være med å bygge et nytt mediehus i Norge og jobbe med merkevarer som Camilla Pihl, Filter og Talent Media? Da sender du en søknad med CV til daglig leder i Venture Factory Media Tale Gjøvik [email protected].