Slik skal de bygge fremtidens Posten

Morselskapet Posten Norge med merkevarene Posten og Bring skal fortsatt levere både brev og pakker. Men hvordan skal de gjøre det i fremtiden? Hvordan fortsette å være relevant i en tid der brukerne er opptatt av at ting skal gå enda litt raskere og være stadig mer effektivt?  Ved å kombinere tradisjonelle flater med digital innovasjon selvfølgelig.

For litt over ett år siden etablerte Posten en egen enhet for digital innovasjon. Eirik Smedsrud er én av 25 ansatte som lager nye digitale løsninger for deg, meg og de ansatte. Han arbeidet som utvikler i egen start-up da han søkte seg inn til Postens digitale satsing i april i fjor. Og Smedsrud angrer ikke et sekund på valget. For i et så stort konsern, med 17 000 ansatte og hele Norden som marked, kan man gjøre mye forskjellig. 

–  Posten er et stort og trygt selskap. Samtidig tør de å satse på nye ting. Det er lagt godt til rette for at man kan operere under stor frihet. Man får det beste fra begge verdener, sier Smedsrud.

Ofte jobber utviklerne med flere prosjekter samtidig, forteller Smedsrud. Denne uken optimaliserer han for eksempel Postens sporingsapp. 

Den digitale satsingen handler om å gjøre hverdagen enda litt enklere for Postens brukere – som tilsvarer nesten hele Norges befolkning. Det er litt av en oppgave.

I Posten er det lagt godt til rette for at man kan operere under stor frihet, forteller utvikler Eirik Smedsrud. Foto: Niklas Øymo

Boost-prosjekter og prototyper

For å finne ut av hvilke nye ideer og produkter som vil fungere best på markedet, jobber teamene tverrfaglig – og gjerne i såkalte  “boost-prosjekter.”

– La oss si at vi ønsker å utforske noe. Vi setter opp tverrfaglige team fra ulike avdelinger, og setter oss ned i tre uker for å finne ut om det har potensiale. Vi kommer oss fort ut blant brukerne for å sjekke om produktet har noe for seg. 

Brukeropplevelsen er nemlig minst like viktig som selve konseptutviklinger. 

– Mange bedrifter setter seg ned og planlegger alt i detalj, jobber ut et ferdig produkt, for så å levere det etter et års tid. Her jobber vi med prosjekter som blir mye bedre på kort tid fordi vi faktisk involverer brukerne i loopen, sier Smedsrud.

Postens sporingsapp er et godt eksempel på hvor raskt brukerne involveres. Godt over 500.000 nordmenn har lastet ned appen siden lansering – og det er hovedsaklig feedback fra brukerne som har gitt grunnlag for optimalisering.

– For tre måneder siden var fremdeles mye uløst i appen, men vi pushet ut produktet for å involvere brukerne på et tidlig tidspunkt.  Endringene i appen har blitt gjort fortløpende og på ukesbasis omtrent.

Kombinasjonen av “trad” og tech 

Det neste spørsmålet er: Det må da være mange nordmenn som foretrekker å få pakkene levert på gode, gamle måten? Absolutt, forteller Smedsrud.

– Posten har alltid drevet med fysisk levering, og det skal vi også fortsette med.

For det er ingen tvil om hva som har vært Postens styrke gjennom 371 år: Det menneskelige kontaktpunktet.

Postens utviklere og designere blir ofte med postbudene i felten. Da er det vekk med databriller og tastatur, og på med arbeidshansker og knallgrønne Bring-jakker.

– Det er viktig at tingene vi utvikler ikke distanserer oss fra de som gjør den fysiske jobben. Når vi kommer opp med et nytt konsept, drar vi gjerne ut med postbudet, prater med brukerne, får dem til å teste det, og gjør endringer basert på det.

Tradisjon og tech lever med andre ord side om side. Det er ingen tvil om at de nyter godt av hverandre.

– Da vi utarbeidet digitale rutebøker til postbudene syntes de det var helt fantastisk å gå fra analogt til digitalt.  Alt skjer automatisk – man logger inn, skanner pakkene, og den digitale ruteboken setter opp den mest effektive ruten for dem, forteller Smedsrud entusiastisk.

Denne videoen forklarer en av mange løsninger som er laget av digital innovasjon:

Å se mulighetsbildet

Og kanskje er det nettopp Postens evne til å tilpasse seg endringene i samfunnet som blir avgjørende for suksess i fremtiden.

– Fremtiden er uviss. Alt snu seg på hodet og ikke minst kan det dukke opp nye problemstillinger: Skal man bytte leveransetid? Skal de som leverer posten brukes annerledes? Kan postbudene besøke de eldre, ta med matvarer, eller gjøre tjenester hjemme hos folk? Hvilke andre tjenester kan Posten levere når de først er der?

Til syvende og sist handler det om å utvikle nye tjenester for Posten og ta hensyn til brukernes behov. Men kanskje viktigst: Å se mulighetsbildet.

– Posten ser mulighetene som ligger i den digitale utviklingen. Vi har god tilgang på det nyeste av teknologi, og det satses stort på feltet. Det er i det hele tatt utrolig spennende å jobbe innenfor et område der mulighetene synes uendelige, avslutter Smedsrud.

Enheten Digital Innovasjon ser etter dyktig UX-er. Interessert? Les mer og søk her!