Små bedrifter, store muligheter

Kan en liten, lokal og relativt ukjent bedrift gå fra å selge én bag om dagen til 60 i nettbutikken sin? Kan den lille butikken på hjørnet få hundrevis av besøkende? Kan små start-ups med begrenset økonomi drive vellykket markedsføring? Selvsagt.

For mediebyrået Hensikt spiller det ingen rolle om du er en liten eller stor bedrift. Dagens teknologi gjør det nemlig enklere enn noensinne å drive annonsering.

Hensikt ble etablert sent i 2016 av Joakim Sand, Thomas Straw og Lars Hordnes. Etter mange år i store og etablerte byråer og medier, var det særlig én ting de la merke til: De små og mellomstore bedriftene ble så godt som ignorert.

— Annonsering i store aviser som VG og Dagbladet var forbeholdt de store annonsørene som hadde råd til det. Hadde du ikke nok penger, var du heller ikke interessant nok som kunde, sier byråleder Sand.

Men så skjedde et paradigmeskifte. Med dagens teknologi kan en liten butikk være synlig på store nasjonale medier lokalt i sitt nærområde uten å måtte bruke en formue. Man kan treffe sin egen målgruppe ved å bruke data som er tilgjengelig for alle.

Og Hensikt vet hvordan.

Den lille butikken på hjørnet

Hensikt startet med tre gründere i 2016 og ved årsskiftet 2017/2018 bestod selskapet av syv ansatte fordelt fire kontorer. I dag teller de 19 personer på kontorene i Oslo, Drammen, Trondheim, Ulsteinvik, Bodø, Tromsø og Hallingdal. I det vi går inn i 2019 vil de ha positive tall og flere ansatte. I vedtektene er det tydelig nedfelt at alt overskudd skal reinvesteres, noe som betyr flere flinke folk og et bredt fagmiljø.

Byrået har hovedkontor i Oslo, men kundekontakten skjer ute i distriktene.

— Hensikt ønsker å bidra med rådgivning som de mindre annonsørene tidligere ikke har hatt tilgang til hos de store mediebyråene, sier Sand.

Med kontorer over hele Norge vil den “lille butikken på hjørnet” i langt større grad enn tidligere, få objektive råd om hvilke plattformer som vil gi dem best effekt og hvor kundene deres treffes mest effektivt.

— Det er en litt annen kultur enn i Oslo, og det å ha en som sitter i deres umiddelbare nærhet – og bryr seg om deres merkevare og kjenner området kan være betryggende.

Fokus på lokal rådgivning og oppfølging er litt i strid med normalen – men det å sentralisere et fagmiljø og samtidig ha rådgivere der kundene befinner seg har vært en suksessfaktor for å bygge gode relasjoner og forhåpentligvis langsiktige samarbeid,  forteller Sand.

Joakim Sand er en av grunnleggerne av Hensikt. Foto: Sara Magnusson

Tilgjengeliggjør teknologien

For det er ikke til å legge skjul på at digital annonsering fremdeles er et relativt nytt terreng for mindre kunder. Veldig mange er av den oppfatning at markedsføring er både dyrt og komplisert.

Så hva gjør man for å overbevise kunden om at teknologi kan være en «enkel sak»?

— Ved å tilgjengeliggjøre verktøyene, forteller Sand. Store systemer er dyre, ikke minst trengs grundig kompetanse for i det hele tatt å kunne bruke dem.

Hensikt på sin side, tar ikke patent på kompetansen sin, de «leier den ut», for å bruke Sands ord.

— Kunden er til syvende og sist den viktigste delen av markedsføringen. Vi vil aldri påstå at vi selger deres produkt bedre enn de selv gjør. Det er kundene våre som sitter på vesentlig informasjon om sine kunder og bedrifter. Vi tilgjengeliggjør verktøyene.

Fra start til slutt sitter Hensikt sammen med kundene sine, kurser dem og viser hvordan de på best mulig måte kan utnytte seg av verktøyene.

— På mange måter utvider vi markedsavdelingen vår, til de som ikke nødvendigvis har råd til å ha en egen markedsavdeling selv, sier Sand.

Det elementære først

Så hvordan går Hensikt frem, rent praktisk? De fokuserer på det elementære først: synlighet.

— Gjennomgående hos de mindre, lokale bedriftene er for lite synlighet. Det skyldes primært at de jobber for lite med innhold på egen nettside, og derfor scorer lavt på søk i søkemotorene, forteller Sand.

Et mål Hensikt setter for kundene sine, er nettopp organisk synlighet.

— Når man skal kjøpe en bil, hva gjør man da? Jo, man bruker Google. Flere av kundene våre har overhodet ikke vært synlige der. La oss si at du har en nettbutikk som selger skjerf og luer og vil øke salget. Har du ikke en tilstedeværelse i søkemotorer vil det være som om butikken din ikke eksisterer, sier Sand.

For Hensikt handler det om å være tilgjengelig der sannsynligheten for å treffe kunder i kjøpsmodus er størst.

— Det kan være at det er 10 søk etter en spesiell lue i uka. Det er ikke høye tall. Men for de som selger disse luene, er det viktig å gjøre seg synlig for disse 10.

Et eksempel på dette er Hensikt sin jobb med markedsføringen for Bag´in. Fra start i august 2018, gikk butikken fra å selge én bag om dagen, til å selge mellom 30 og 60 bager hver dag. Dette i løpet av noen få uker med annonsering. Årsaken bak det hele? I tillegg til god timing og et genialt produkt, hjelp til å øke synligheten både organisk og betalt. Hensikt hjalp Bag´in å finne de riktige kundene, målgruppene og kanalene til produktet. Og salget har gått over all forventning.

Føl deg som hjemme hos Hensikt! Foto: Sara Magnusson

Ta del i reisen!

Høres dette ut som noe for din bedrift? Du trenger ikke være stor eller ha nettbutikk for å annonsere. Hensikt hjelper deg gjerne – Ta kontakt på her for en uformell prat om de digitale mulighetene.