Social Media Days: Et tilbakeblikk

Social Media Days går av stabelen om en drøy uke, for åttende år på rad. Vi varmer opp med et historisk tilbakeblikk!

I 2011 dukket det opp en post i nyhetsfeeden på Facebook: “Nysgjerrig på hvordan du kan bruke Facebook for å nå ut til kundene dine?”

På daværende tidspunkt var det mange Facebook-brukere som rynket på brynene. Frem til nå hadde Facebook vært en slags sosial sladrekanal for unge mennesker. Kunne den fungere som plattform for markedsføring også?

Avsenderen var Nils Petter Nordskar. Han hadde lagt merke til en påfallende tendens i bransjen: Mange store bedrifter tok ikke sosiale medier på alvor.

– Det fantes allerede da kreatører og andre som for lengst hadde skjønt at man burde satse på sosiale medier, men – det var svært ofte vanskelig å overbevise ledelsen om viktigheten av å satse penger på det, forteller Nordskar.

Da Social Media Days (under navnet Oslo Facebook Event 2011) ble arrangert for første gang, i den største kinosalen på Colosseum, ble den fylt til randen av folk.

– Vi var ikke i nærheten av å håpe på så mange mennesker, men alt tydet på at folk hadde skjønt at her var det noe å hente, sier Nordskar.

Se årets program her!

 

Grunnleggeren av Social Media Days, Nils Petter Nordskar. Foto: Privat


Men Nordskar unngår å kalle konferansen for en god idé. Han omtaler det snarere som god timing.

– I 2011 var det stadig flere bedrifter som begynte å innse at de måtte investere digitalt. Dette skjønte for eksempel Telia (den gang NetCom) på et tidspunkt, og bang – plutselig satt det tretti ansatte og jobbet med SoMe.

Da Social Media Days ble arrangert for andre året på rad, var det så mange bedrifter som meldte sin interesse at Nordskar så seg nødt til å flytte konferansen til Latter. Men selv et lokale med plass til over 400 personer viste seg raskt å bli for lite.

Gode presentasjoner

23.januar 2014 publiserte Social Media Days følgende beskjed på Facebook-siden deres:

Beklager, men Social Media Days er utsolgt. (…) Hyggelig for alle som er «inne» at det blir god stemning, men vi liker jo ikke å måtte si nei i en drøy uke – frem til konferansen begynner.

Fra å være et lite event med én laptop på Latter, hadde Social Media Days blitt en betydelig større arena. Nordskar & Co måtte nok en gang flytte på seg – til Oslo Kongressenter.

Åtte år senere, er Social Media Days regnet for å være Norges største arena for kompetanse og networking innen sosiale medier. Nordskar er ikke i tvil om hva som har vært avgjørende for suksessen: Gode prestasjoner.

Har du forresten husket å bestille billetter til årets Social Media Days enda? 

– Vi var veldig klare på at presentasjonene måtte være gode og underholdende og interessante å høre på. Vi skulle unngå menn i dress, særlig fra utlandet,  som inspirerte som en propell i 45 minutter. Hvis publikum ikke kunne ta med seg en følelse av praktisk nytteverdi, hadde vi bomma.

Men hva er det som kjennetegner “gode, underholdende og interessante” foredrag? Nordskar undrer seg over det samme.

– Jeg har tenkt mye på dette … Hvordan blir man husket, om det så er blant kollegaene på møterommet eller som foredragsholder på scenen? Det er ikke en flink fagperson som har lest seg opp på Google-annonsering eller en skribent som har skjønt hvordan man skriver en fengende historie. Det er en person som virkelig brenner for noe.

Det er ikke nødvendigvis en enkel oppgave å finne disse foredragsholderne, understreker Nordskar.

– Det er ikke alle som har et budskap de lever og ånder for. Mange av oss må snakke om ting vi rett og slett bare kan, fordi det er en del av jobben vår. Men så hender det at vi vi møter folk som er fullstendig besatt av et tema eller prosjekt. De begeistrer oss.

 

Social Media Days har huset mange spennende foredragsholdere gjennom tidene. Foto: Conventor.

Det er ingen tvil om at konferansen har huset mange spennende personligheter opp gjennom årene. Var du for eksempel der da Astrid Valen-Utvik fortalte «Hvorfor late markedsførere og pengekåte ledere ødelegger Facebook» i 2017 ? Fikk du med deg Stig Stålblads analyse av 530 norske bedrifters Facebook-poster? Var du en av dem som ble provosert da Stig Jøssund innledet sitt foredrag i 2016 med å si at “Sosiale medier ikke er morsomt”?  Eller fikk du deg en god latter av “Really good content”-showet til komiker og social media ekspert David Scheinder i 2014?

Social Media Days er kort sagt en hyllest til sosiale medier. Men selv some-eksperter kan gå lei av digitaliseringen iblant.

– “Internett, hvem faen ba om det? Vi klarte oss jævlig fint uten!” utbrøt en gammel kollega av meg. Jeg tror mange opplever at digitaliseringen tar over hverdagen vår. Det er ingen tvil om at det er et fantastisk verktøy, men det er viktig og riktig å tenke over hvordan vi skal bruke det mest mulig fornuftig, sier Nordskar.

Mer profesjonalisert

For to år siden overlot Nordskar roret til Conventor. I fjor ble Social Media Days arrangert for første gang uten opphavsmannens finger med i spillet. Med over 400 påmeldte bedrifter, er det mye som tyder på at det er duket for nok en solid konferanse.

– Vi får besøk av mange ulike bedrifter, fra Statoil til turistkontoret på Svalbard til Hurtigruten. Det er kort sagt et utrolig spennende tverrsnitt, forteller en av årets arrangører, Werner.

Også i år blir det mye nyttig og inspirerende fagstoff på programmet. På scenen finner du Mark Hamilton, som er markedssjef i Facebook med ansvar for Afrika og Midt-Østen, Kunal Khanna fra Google, sosiale medier- stjernene Ingvild Moen og Ida Aalen, seriegründer Even Aas-Eng og over 20 andre inspirerende foredragsholdere.

Werner må allikevel innrømme at han konsekvent omtaler konferansen som festival.

– Her samles fagfolk som jobber hands on med sosiale medier, og som er oppriktig opptatt av det som diskuteres på scenen. Social Media Days er full av smilende folk, rett og slett!

Social Media Days er Norges største arena for kompetanse og networking innen sosiale medier. Topp score på evalueringer år etter år. I år går konferansen av stabelen i Oslo, 12.-13. februar 2019.