Nå lanserer Sol et nytt prosjekt – et helt nytt nettsted – som skal produsere håndlaget journalistikk for en bestemt målgruppe.

Over 5000 norske nyheter samles og behandles av mennesker og maskiner hos Sol.no hver dag. Ved hjelp av algoritmer, aggregering og maskiner sorterer og filtreres disse på forsiden. Etterspørselen etter kvalitet gjør at Sol.no har droppet klikkjaget og heller vil lage det de kaller «thinkbait».

– Det er ikke hver dag det startes en ny nettavis – særlig ikke av en proff aktør som oss. Å kunne jobbe for dette må være perfekt for de som har drømt om å jobbe med god journalistikk, sier administrerende direktør Jan Thoresen i Sol.no.

Kaprer nytt marked

Tema-prosjektet kommer til å benytte seg av den samme teknologien som Sol ellers bruker. Det vil være originale nettartikler kombinert med aggregering av saker fra andre kilder.

– Dette blir en helt ny type nettavis, rettet mot et målgruppe ingen andre fokuserer på. Hos Sol.no har vi fortsatt troen på at originalt og håndlaget innhold. I dette prosjektet skal vi ikke bruke klipp og lim-teknikker, men lage kvalitetsinnhold fra bunnen av, sier Thoresen.

Sol har allerede konseptet klart. Det første tema-nettstedet de lanserer skal rette seg mot seniorer. Temaene kan være alt fra psykologi, famillierelasjoner, økonomi, historie, helse og reise.

– Det er en million brukere som hittil har blitt oversett og vi ønsker å gripe denne posisjonen.

 

Lyser ut to stillinger

Det åpnes to nye stillinger hos Sol. Den første er en redaksjonssjef for Tema.

– Redaksjonssjefens jobb vil bli å lede et lite team, i tillegg til å styre innholdsproduksjon, distribusjon og utvikling. Vi ser etter en spillende trener som også kan skrive selv, sier Thoresen.

Som nettredaktør for Tema vil det være ditt ansvar å skape vekst for det nye nisjenettstedet. Du skal styre de andre i redaksjonen, sikre distribusjon og samarbeide med annonse og utvikling. De ønsker en person som kan nettjournalistikk og samtidig kan lede en liten redaksjon.

Den andre personen de leter etter er en god nettjournalist. Denne temasatsningen trenger en engasjert skribent som kan dekke flere arbeidsområder og som vet hva som kreves for å generere trafikk.

– Sol driver innovativt. Hos oss får du jobbe sammen med de folka som er best på nett i landet. Du får lære deg alle triksene i boka som gir mest mulig spredning på artiklene dine. Vi prøver nye ting og dette er et innovativt prosjekt, legger han til.

Tenker stort

Sol.no har svært lojale lesere som gjerne besøker nettsiden flere ganger daglig. For å beholde posisjonen som en markedsleder og for å øke antallet faste lesere må de fortsette å utvikle seg.

– Ingen i selskapet er fremmed med begreper som maskinlæring, kunstig intelligens og semantisk analyse. Vi jobber med store data daglig. Det er jobben vår å lage system og lesbare og salgbare produkter av store utstrukturerte innholdsmengder. Vi er svært opptatt av skalering, har CTO Geir Wiksén tidligere fortalt Talent Media.

Den nyeetablerte redaksjonen skal holde til sammen med de andre Aller-selskapene på Hasle.

 

Denne stillingen har utløpt.