Som kategorisjef for leker forhandler du med kjente merkevarer og utvikler egne konsepter

Har du kommersiell teft, erfaring fra retailbransjen – og lyst til å oppdage den neste store leketrenden? Da kan stillingen som kategorisjef for leker hos Coop være noe for deg! 

– Den ene dagen skal du forhandle med Lego. Den neste med kinesiske småprodusenter som selger bamser. Som jeg pleier å si: Det er ingen lek!

Det forteller Christian Tyskø. Bak han er veggen pyntet med fargerike badeender. På kontoret ligger hauger med kosebamser og vannpistoler. Christian er kategorisjef for leker i Coop Norge. 

Etter 13 år i stillingen skal han begynne i en ny stilling internt i bedriften. Coop er derfor på utkikk etter noen som kan ta over jobben hans! 

Høres dette ut som en jobb for deg? Søk på stillingen her! 

– Dette er en veldig spennende tid å jobbe i Coop, forteller Christian. Her sitter han sammen med sin innkjøper.

– Spennende tid å jobbe i Coop 

Som kategorisjef har du hovedansvar for å følge varene fra leverandør til butikk. 

En av oppgavene dine som ny kategorisjef vil være å ivareta sortimentsstrategi. Det innebærer å gjøre sortimentsanalyser, prognoser, konkurrentanalyser, legge kategoriplaner, kampanjeplaner samt å kvalitetssikre pris- og konkurrentoppfølging. 

– Du kommer til å jobbe i et team på to sammen med en innkjøper, tilføyer Christian. 

Du har også ansvar for fremforhandling og oppfølging av avtaler med leverandører. Samtidig skal du sørge for en tett dialog med butikker og kjeder, samt eksterne samarbeidspartnere. 

Avdelingen holder til i nyoppsussede kontorer i Langhus like utenfor Oslo. Der vil du dele lokalet sammen med fem andre kategorier under paraplybetegnelsen Bolig og Underholdning. Selv går Christian inn en ny stilling internt og kommer til å være en av dine nærmeste kollegaer og potensiell sparringspartner. 

– Dette er en veldig spennende tid å jobbe i Coop. Særlig i de siste årene har det skjedd mye. Det ser man på omsetningen og markedsandelen vi tar. Vi har fått en solid posisjon og har truffet og lykkes på mye, sier han. 

Coop-bamsen 

Men det skal sies: Dette er ikke som alle andre kategorisjefstillinger.  

Dette er en jobb hvor det er viktig at man kan tall, analyser og verdikjede –  men der slutter også likhetene. Christian forteller om en to meter høy bamse han oppdaget på en messe. Nå går den som en farsott på sosiale medier.  

– Coop-bamsen kaller vi den. Jeg fant den innerst i en messehall i Hong Kong. Det var som en gigantisk flyplass fylt til randen av leker. I løpet av året drar du på flere lignende messer over hele verden for å finne de neste store leketrendene. På messene ser man virkelig hvor stor business dette er, sier han. 

– Det er en fargerik bransje og en fryktelig artig jobb. Ingen dager er like, sier Christian.

Konseptutvikling er også en stor del av jobben. I det siste har Christian jobbet med lanseringen av et eget Coop-produsert merke, i samarbeid med Coop Italia. På slike prosjekter er han involvert i alt fra leverandørforhandlinger, lanseringsstrategier og logistikk – til å komme med kreative innspill til produktpakke, navn og design. 

– På mange måter er dette som å drive en egen bedrift. Hver kategori driftes som et AS. Du får resultatene dine som et AS, og blir målt på prestasjonene dine. Det gjør at du får et enormt eierskap til jobben, sier Christian, og legger til: 

– Samtidig ønsker vi jo å slå de andre kategoriene her på huset. Vi har en sunn konkurranse med Bygg, Sport og Fritid gående, forteller han humoristisk. 

Fargerik bransje  

Som kategorisjef må du kunne dine regneark. Du bør være analytisk anlagt, trives med systemer, logistikk og ha en god verdikjedeforståelse. Du er komfortabel rundt et forhandlingsbord og har gode kommunikasjons- og formidlingsevner. Kommersiell teft og gjennomføringsevne er også viktig. 

– Dette er en jobb du kan forme etter eget ønske. Her er det rom for å prøve og feile. Er det noe du brenner for, kjører du på med det. Er det noe du tror på, ser du prosessen helt frem til implementering. Dette er en arbeidsplass hvor vi stadig fornyer oss og lærer nye ting, sier Christian. 

Videre bør du ha en utdannelse innen økonomi, handel eller logistikk. Tidligere erfaring med retail er en fordel, men kandidater med annen bakgrunn oppfordres også til å søke. 

– Det er en fargerik bransje og en fryktelig artig jobb. Ingen dager er like. Du føler det ene prosjektet overtar for det andre, og ballene bare ruller. Det er nesten så man glemmer tida, avslutter Christian. 

Er du Coop sin nye kategorisjef for leker? Søk på stillingen her!