Som tallknuser i TV 2 vil dine analyser føre til konkrete avgjørelser

TV 2s markedsavdeling lyser nå ut flere stillinger, et klart bevis på at mediehuset satser stort. Måten vi konsumerer levende bilder på er stadig i endring, og derfor skal TV 2 øke bemanningen i teamet som skal vinne morgendagens mediemarked.

Blant disse tosifrede stillingene er det en som alle tallknusere bør sjekke ut. Som revenue manager i TV 2 blir du en viktig bidragsyter med å maksimere reklameinntektene på TV og online video.

Leder for planning og markedsanalyse i TV 2 Kristine Riis.

Lederen for planning og markedsanalyse Kristine Riis mener dette er en utrolig morsom jobb. Hun vet hva hun snakker om, for hun har selv hatt den samme stillingen tidligere.

– Som revenue manager vil dine analyser føre til konkrete anbefalinger. Selv om mediehuset er blant det med høyest omsetning i landet er det korte veier til utførelse. Du får være med å påvirke pris, salg og varelager på TV-reklame.

Her finner du alle stillingsutlysningene til TV 2. Send inn din søknad!

På med nerdehatten!

For å tre inn i stillingen som revenue manager bør du ha en relevant utdannelse innen økonomi, teknologi eller markedsføring. Som superbruker i Excel eller Powerpoint blir det din oppgave å estimere og rapportere TV-seingen, salget, kapasiteten og prisene. Oppgavene dine vil i stor grad dreie seg om tradisjonell TV, men også det stadig voksende online videovarelageret.

Det skjer store endringer i folks TV-vaner, noe som gjør denne jobben desto viktigere for TV 2.

– Vi står midt oppe i store forandringer med folks konsum av levende bilder, samtidig som etterspørselen etter TV-reklame fortsatt er høy. Du må gjøre innsiktsdrevne beslutninger som går på desimalene. Det er nettopp derfor denne stillingen er så spennende: Vi må skvise så mye ut av hver seer som mulig, forteller Riis.

Du vil jobbe tett med andre deler av markedsavdelingen, blant annet med strategisk og taktisk prissetting, analyser og støtte til selgerne i forhandlinger med annonsører. Det krever at du er oppdatert på konkurransesituasjonen og trender i mediemarkedet. Derfor er det en fordel om du har erfaring fra mediebyråer, konsulentselskaper eller mediebransjen.

– Vår nye medarbeider vil også jobbe tett med flere andre avdelinger i TV 2, blant annet programavdelingen. Det er noe av det jeg liker veldig godt i et stort mediehus som TV 2,  du får ha på deg tall- og nerdehatten i et kreativt miljø, mener Riis.

Et viktig samfunnsoppdrag

TV 2 er en allmennkringkaster, og tar det samfunnsoppdraget på alvor. Deres mandat er å være samlende for det norske folk med både seriøs nyhetsformidling og inspirerende underholdning. Det er en grunn til at konsepter som Hver gang vi møtes, The Voice og Kompani Lauritzen har blitt folkekjære programmer. I 2020 var Nyhetskanalen en av de mest sette TV-kanalene.

Som en del av markedsavdelingen vil du være med på å finansiere journalistikken og produksjonen av underholdning – en viktig drivkraft for alle i markedsavdelingen.

– Siden vår revenue manager støtter salg i forhandlinger vil du bidra når vi inngår store kontrakter med de største annonsørene i landet. Dine beregninger vil også kunne ligge til grunn for eventuelle vurderinger av sportsrettighetskjøp eller liknende avtaler. Det tenker jeg er veldig kult!

I dag er det over 70 ansatte i TV 2s kommersielle avdeling, og de har flyttet inn i helt nye lokaler i Bjørvika i Oslo. Riis forteller at det er en sosial gjeng som gjør masse moro sammen, enten det er turer, trening eller andre sosiale arrangementer – og som gleder seg til verden går tilbake til normalen igjen.

– Jeg elsker virkelig jobben min, og jeg håper det engasjementet vises. Jeg har jobbet 13 år i TV 2 og det er en grunn til at jeg har blitt værende, avslutter Riis.

Vil du bli revenue manager i TV 2? Søk på stillingen her. Om du er interessert i de andre utlyste stillingene kan du klikke her.

Her finner du alle stillingsutlysningene til TV 2. Send inn din søknad!