Suksess-app søker copywriter

Med over 60.000 nedlastninger på et halvt år har den svenske spareappen Dreams rukket å bli en suksesshistorie i Norge. 

— Det er to og et halvt år siden appens lansering, og den er allerede verdsatt til nesten en halv milliard kroner. Vi har hentet inn 70 millioner til videre investeringer, der blant annet Storebrand er med på laget. Nå gjelder det å få ut appen til Norges befolkning og resten av Europa, forteller Øystein Høie, Norgessjef i Dreams.

Nå leter de etter en dyktig copywriter som kan bidra til å inspirere flere nordmenn til å hive seg på sparetrenden.

Demokratiserer finans

Men først: Hva er det med Dreams? Hvordan har de klart å gjøre noe så tilsynelatende kjedelig som «sparing» så populært blant folk?

— Jo, sier Høie, Dreams demokratiserer finans. Vi har en annen tilnærming til penger enn det bankene har.

— Vi er totalt 50 ansatte i Norge og Sverige, og det er omtrent ingen som har jobbet i bank før. Det er et bevisst valg. De fleste som jobber i banker er økonomer eller jurister, og det setter preg på produktene de lanserer. De spiller på den rasjonelle siden av ting. Det er mye fakta og tall, og en sånn «dette burde du gjøre»-holdning. Men dette endrer ikke vanene til folk.

— Hvorfor ikke?

Alle vet jo at de burde spare mer, trene mer og spise sunnere, men det er vanskelig å gjennomføre i praksis. Dreams spiller på det emosjonelle, det som trigger hjernen. Vi gjør det gøy, spennende og utfordrende å spare.

Hovedbildet er tatt på Oslo-kontoret. Her en liten snutt fra hverdagen på kontoret i Sverige:

Og gjengen i Dreams vet hva de holder på med. Blant de 50 ansatte finner vi også to hjerneforskere. Forskningen deres danner utgangspunktet for appen.

Hele appen er bygd opp på bakgrunn av hjerneforskning. Den forteller oss hvordan hjernen fungerer, og hvorfor det er så vanskelig å spare. Deretter bruker vi denne innsikten til å få folk hekta på sparing. Det er de samme mekanismene som får folk hekta på gambling, men vi gjør det om til noe positivt. Gjennom sparing med Dreams kan folk realisere drømmene sine.

Tur til Thailand og høyere selvtillit

Høie forteller at 70 % av brukerne rapporterer innen en måned at de har mye høyere selvtillit økonomisk. De sparer mer penger enn tidligere. Også folk som aldri har spart en krone i sitt liv, gjør det hos Dreams.

— Jeg har aldri vært på en arbeidsplass hvor jeg har fått så mye positiv feedback fra brukerne. Vi har fått tilsendt bilder fra familier på ferie i Thailand som sier «Tusen takk for at dere fikk oss hit, Dreams», sier han og smiler.

Også Høie har lastet ned appen til egen sparing. Blant målene er kurs i kiting, ny iPhone og fransk roadtrip med dama. Han innrømmer at han ikke er blant de beste til å spare, men mener det aldri er for sent å begynne.

Og Dreams gjør det hele enklere enn noensinne.

En av innsiktene våre er at folk tror de må tjene mer penger for å få råd til ting. Men det er vanskelig å tjene mer penger. Det er enklere å endre hva du bruker pengene dine på. Hvis du bare omdisponerer litt, har du faktisk bedre økonomi enn du tror.

Pengene har særlig en tendens til å renne ut i unødvendig forbruk, forteller Høie.

— Folk faller for unødvendige fristelser. Resultatet er at man ikke får råd til det man egentlig drømmer om.

— Hva med dem som synes kaffekoppen fra Kaffebrenneriet er dagens høydepunkt, da?

Vi vet at folk er forskjellige. Derfor tilbyr vi en hel meny av 40 ulike måter å spare på. Er du lat og bedagelig som meg, kan du skru på autopiloten. Da blir pengene trukket fra konto før du rekker å bruke dem. Du kan også gå for det sosiale alternativet og spare sammen med andre, eller prøve deg på next level. I next level har du kommet dit hen at du kutter ned på ting du sløser penger på.

 

Bør elske å trykke på publiseringsknappen

Så langt, så godt. Dreams har åpenbart et produkt som fungerer. Neste trekk blir å spre sparegleden til stadig flere nordmenn. Det er her copywriteren kommer inn.

— Som copywriter vil du være ansvarlig for språket i appen, for hjemmesiden, for kommunikasjonen i sosiale medier, og du kommer nok til å skrive en del content marketing. Du vil jobbe mye med svensk og engelsk innhold, som må omformes slik at det treffer nordmenn i hjertet. Og du bør elske å trykke på publiseringsknappen, sier Høie.

Men en klassisk copywriter-jobb blir det ikke. Du vil ikke være omringet av et stort maskineri som publiserer tekstene for deg. Du blir en del av en start-up, og da gjelder det å være selvdreven, forteller Høie.

— Ting endrer seg hele tiden. Du vet aldri hva neste uke bringer. Det er stadig nye ansatte.  Noen blir stressa av det, og tåler ikke uroen. Andre får kick av det. Vi ønsker en medarbeider av sistnevnte. Det nytter ikke å komme fra en bakgrunn hvor du er vant til å jobbe i en bedrift der alt er organisert.

Høie understreker at søkeren bør ha erfaring fra markedsføring.

— Du må ha en track record. Du må ha vært i gamet før, og det er veldig fint om du har bevis på at du har håndtert kaos eller omstilling før.

Hos Dreams er de særlig opptatt å av å teste og eksperimentere ut ting. Du må ikke være redd for å skyte fra hofta. Og det er lov å gjøre feil, forteller Høie.

— Du må forresten gjerne være introvert. Det er ikke noe galt med en person som tar på seg headset og synker ned i teksten, smiler han.

Flinke folk og eierandel 

Kontoret i Oslo rommer to ansatte per dags dato. Som copywriter i Dreams må du vente deg å jobbe mye alene på kontoret. Det betyr ikke at det blir ensomt.

— Det er videokonferanser og reiser til Stockholm stadig vekk. Vanligvis reiser vi ned dit 1-2 ganger i måneden for å delta på ulike workshops og feiringer.

Ikke minst gir reisene til Stockholm en gyllen anledning til å sparre med resten av teamet.

—  Du blir en del av et stort fagmiljø bestående av 13 nasjonaliteter. Det er så vanvittig mange flinke folk. Dreams er dessuten en arbeidsplass som tar vare på sine ansatte. Alle har opsjoner  i selskapet. Dreams er majoritetseid av de ansatte, sier Høie.

Er du Dreams nye copywriter?

Send en mail til [email protected] med subject line «Søknad Copywriter (TM)».
Søknadsfrist er 23. september.