«Ta standpunkt!» sier en av bransjens mest populære rådgivere, Astrid Valen-Utvik

Valen-Utvik er en av Norges mest populære og etterspurte sosiale-medier rådgivere. I 2016 ble hun tildelt gullenken på Social Media Days som Årets Ildsjel, og året etter ble hun kåret til Årets Sosiale Medie Personlighet. Nå skal prisvinneren stå på scenen under Social Media Days (se hele programmet her) og dele av sine erfaringer. Hun kunne blitt høy på pæra, snakket i det vide og brede om sin egen bedrift og deres suksess. Men ikke denne dama. Hun er langt mer opptatt av å snakke om andre ting. Tillit, for eksempel.

– Jeg er opptatt av å vise hvordan kommunikatører og markedsførere kan bygge tillit hos forbrukerne. Dette blir et svært viktig parameter for å lykkes i digital kommunikasjon fremover, sier Valen-Utvik.

Valen-Utvik etterlyser mer ærlighet i bransjen. Foto: Aleksander Eilertsen Espelid

Push-faktor

For det er ikke til å legge skjul på konkurransen er knallhard. “Alle” skal få folk til å stoppe opp i feeden, og “alle” skal selge deg noe.

– Tradisjonell markedsføring handler mye om push, og veldig mye om at “vi er best og raskest og billigst”. Det innbyr ikke akkurat til noen særlig tillit når alle roper ut det samme budskapet, forteller Valen-Utvik.

Hun kaller tendensen for en ekstrem støy. Med så mange budskap og så mange mennesker som skal mene noe, om det så er influencere, toppledere eller bedrifter, er det ikke rart at forbrukerne blir forvirra.

– Istedenfor å pøse på med nye ting hele tida, eller tvinge gjennom de kjappe løsningene, bør vi heller fokusere på det langsiktige. Vi bør i større grad tenke på hvordan man bygger tillit og relasjoner for å fremstå troverdige.

Personlig = uproff?

Men hvordan skaper man tillit? Ifølge Valen-Utvik handler det om å tørre å vise noe av seg selv.

– Bransjen er veldig opptatt av å være profesjonell. Det skal den absolutt være. Men det er mange som tenker at det å være personlig er det samme som å være uprofesjonell. Det er jeg helt uenig i!

For Valen-Utvik handler profesjonalitet om å vise noe annet enn den ferdige salgspitchen.

– Jeg tror mange føler at de hverken kan presentere menneskene, tallene eller produktet før det er helt ferdig og gjerne styla i et proft fotostudio. Jeg tror det er langt viktigere å tørre å by på innsida. Ærlighet fører til at kundene dine vet hvem du er, hva du kan, men også hva du ikke kan.

For det handler til syvende og sist om å ta et standpunkt, mener Valen-Utvik.

– Stormberg er et godt eksempel på en virksomhet som tar stilling til ting. De melder seg inn i ulvedebatten, og hva skjer? De mister noen kunder, men styrker lojaliteten hos de som blir igjen og sannsynligvis får de noen nye kunder. Jeg tror de vinner på lengre sikt ved å ta et standpunkt.

Stormberg står rett og slett for noe. Det kan flere bransjer lære av, mener Valen-Utvik.

Hva med Valen-Utvik AS? Har dere skaffet dere noen fiender på bakgrunn av konsekvente valg?

– Hehe. Vi har absolutt tatt konsekvente valg på hva vi ønsker å formidle. Vi har alltid vært opptatt av hva vi står for. Jeg vil tørre å påstå at den viktigste grunnen til at folk heier på oss og har lyst til å jobbe med oss, er fordi de ser hvem vi er, forteller Valen-Utvik.

 

Valen-Utvik under fjorårets Social Media Days.

Valen-Utvik er klar i talen: Hun ønsker mer ærlighet i bransjen.

– Det er så enkelt å snakke om hva man oppnådde på en prisutdeling. Spør du meg, hadde det vært veldig forfriskende om flere i bransjen fortalte litt mer, delte de virkelige tallene med hverandre, og viste frem også det som ikke funka. Det håper jeg vi får se mer av under årets Social Media Days.

Til slutt: Hva gleder du deg mest til å se på Social Media Days?

– Jeg gleder meg til å høre Mark Hamilton fra Facebook og evangelisten fra Google. Og så håper jeg selvfølgelig at de kommer med noe annet enn salgspitcher, sier Valen-Utvik og smiler lurt.
Social Media Days går av stabelen 12.-13.februar på Oslo kongressenter og Astrid Valen-Utvik er en av foredragsholderne. På scenen finner du også Mark Hamilton som markedssjef i Facebook med ansvar for Afrika og Midt-Østen, Kunal Khanna fra Google, sosiale medier stjernene Ingvild Moen og Ida Aalen, seriegründer Even Aas-Eng og over 20 andre inspirerende foredragsholdere. 

Bestill billetter her før det blir fullt!