Vil du være med på å utvikle noen av Norges mest spennende annonseprodukter?

Sponsorproduktene til TV 2 spenner seg fra vignett-spons av TV-program til skreddersydde 360-graders løsninger med annonsørinnhold, produktplassering og tilstedeværelse i sosiale medier. Disse produktområdene vil den nye produktsjefen ha som hovedoppgave å utforme utviklingen av.

Kristin Langangen, leder for TV 2 Konsept, ser nå etter en produktsjef konsept i en nyopprettet stilling. Det vil være en viktig rolle for å skape vekst og ta TV 2s sponsorprodukter inn i fremtiden.

Deler magien fra TV-ruta med annonsørene

TV 2 Konsept er avdelinga som jobber med sponsing, produktplassering og innholdsmarkedsføring i TV 2. Og som en del av markedsavdelingen i mediehuset knytter TV 2 Konsept annonsører tettere på kjente programkonsepter og store sportsrettigheter.

Mediehuset TV 2 har både den bredeste dekninga, den største strømmetjenesten av de kommersielle TV-kanalene i Norge, den tredje største nettavisa og mer enn en million følgere i sosiale medier.

Klekker ut nyvinninger

– På tvers av lineær-TV, strømmetjenesten Sumo og andre digitale kanaler er det ikke tilstrekkelig for en produktsjef i TV 2 Konsept å forstå egenarten til hver plattform. Man må evne å trekke linjer på tvers av produkter og plattformer – for å skreddersy de beste løsningene for TV 2 sine annonsører, sier Langangen.

Utviklingsjobben må derfor ligge langt fremme i bevisstheten hos den som skal være produktsjef i TV 2 Konsept.

– Det gjelder å klekke ut nye muligheter innen produktkategoriene vi jobber med, og bruke tester og andre verktøy for å finne ut av hva som fungerer. En produktsjef må også holde et skarpt øye på markedet, følge med på hva konkurrentene gjør til enhver tid og sørge for at våre egne produkter er konkurransedyktige. Med andre ord – en stilling som stiller krav til både struktur, strategiske evner og høy gjennomføringsevne, sier Langangen.

Kristin Langangen er leder for TV 2 Konsept.

Rivende utvikling = varierte oppgaver

Mens sponsing og produktplassering på lineær-TV, strømmetjenesten Sumo og andre digitale kanaler byr på muligheten til å hekte en merkevare til et TV-konsept, er annonsørinnhold med videoer egnet når annonsøren har en helt egen historie å fortelle, uavhengig av TV 2s programmer.

Også slik innholdsmarkedsføring er domenet til TV 2 Konsept, og bare ett av områdene der det redaksjonelle og det kommersielle møtes.

For TV 2 er egen merkevare og redaksjonell troverdighet aller viktigst, og huset har derfor gode rutiner for å ivareta både lovregler, presseetiske prinsipper og egne verdier.

Det gjør at et sentralt krav for jobben, i tillegg til selvstendighet, gjennomføringsevne og ferdigheter i budsjettering og rapportering, er at man er god på prosesstyring.

– Vi mener denne jobben vil passe godt til en forretningsutvikler, gjerne med konsulentbakgrunn. Men jeg kan også se for meg at noen som har jobbet med produktutvikling i andre mediehus kan være aktuelle, sier avdelingslederen.

– Det kan selvfølgelig også hende at det finnes gode kandidater der ute med en bakgrunn som ikke har falt oss inn. Men et minimum er nok 3-5 års arbeidserfaring fra relevante stillinger, sier hun.

«Kompani Lauritzen» er et av de populære programkonseptene til TV 2.

Dele budskap internt og eksternt

– Det er ikke alle som har fått med seg alt TV 2 Konsept har å by på. Derfor består også en del av jobben i å holde i kommunikasjonen ut mot markedet, sier avdelingslederen.

– Det kan innebære alt fra «roadshow» ute hos annonsørene med en overordnet presentasjon av avdelingen og gode caser, til vårlanseringer og frokostseminarer, sier hun

Populær arbeidsplass med et samfunnsoppdrag

TV 2 Konsept består av en gjeng engasjerte og gode kollegaer, som er en del av et selskap bestående av mennesker med spisskompetanse på alle fagfeltene innenfor mediebransjen.

I kantina på TV 2 kan du havne til bords med noen av Norges råeste selgere den ene dagen, en kode-racer den andre og en gravejournalist den tredje.

I tillegg er maten god.

TV 2 tar samfunnsoppdraget som allmennkringkaster på alvor og samler det norske folk foran skjermen med sport og underholdning, og spiller en sentral rolle i det norske demokratiet med sin nyhetsdekning.

Og nettopp samfunnsoppdraget er forankret i hele mediehuset – fra markedsavdeling til nyhetsdesk.

Legg til en raus og inkluderende bedriftskultur, så er det ikke rart TV 2 er blitt en attraktiv arbeidsgiver.

– Kampen pleier å være tøff om stillingene vi lyser ut. Vi er så heldige at vi pleier å få mange søkere av høy kvalitet, avslutter Kristin Langangen.