– Vår 90 år gamle forretningsmodell har levert så det suser, men vi kan ikke hvile på laurbærene. Bli kjent med NAF 2.0!


NAF, som i dag representerer 500.000 bilister, befinner seg i en transportrevolusjon: Folk blir mindre og mindre opptatt av å eie bil, og mer og mer opptatt av å komme seg fra A til B på en så friksjonsfri måte som mulig.

Derfor lanseres NAF 2.0 – fremtidens medlemskap.

– Fremtidens medlemskap har fått i oppdrag å finne det nye medlemskapet slik at det er i takt med behovene der ute. Vi må kunne tilby ulike målgrupper ulike produkter, forteller innovasjonsdirektør Andreas Brodtkorb.

Poteter i felten

I Fremtidens medlemskap finner vi Pernille Landa Hansen (29), Mariam Hamzaoui (32) og Espen Due Larsen (34). Sammen skal de utføre en gigantisk oppgave; de skal definere et innhold og en form på et medlemskap som må fortsette å være like attraktivt for årene som kommer. Det innebærer stor frihet – og en noe uklar stillingsbeskrivelse.

Vi har alle våre spesialområder, men gjør det som må til for å nærme oss en slags NAF 2.0, forteller Espen. Foto: Talent Media

– Kall oss poteter. Ingen av oss gjør noe særlig av det vi er utdannet til, sier Mariam og ler.

Mariam har bakgrunn fra hotellbransjen, og har jobbet med forsikring i flere år. Espen er utdannet innenfor markedsføring og kommunikasjon. Pernille på sin side, ble henta fra bank for å drive med tjenesteutvikling.

Vi har alle våre spesialområder, men gjør det som må til for å nærme oss en slags NAF 2.0. Det omfatter veldig mye mer enn hva jeg er utdannet til, sier Espen.

Espen må for eksempel dra ut i felten for samle innsikt gjennom intervjuer, både medlemmer og ikke-medlemmer. Blant andre gjøremål er å sende hundrevis av sms´er som om de var autoreplies, eller reise til lokalkontorene i Skien eller Tønsberg for å samle info om brukerne.

– For to uker siden inviterte vi masse folk til å være med på en brukertest i bytte mot kaffe og gavekort. Det kom en dame på noen og sytti innom kontoret, og hun var med på å utvikle ansiennitetsprogrammet. Hun har hatt medlemskap i NAF i over 60 år, forteller Pernille.

Etter sommeren skal teamet ut i felten for å teste salg av nye produkter og tjenester – før de er utviklet.

– Vi må jo teste ting, og vil invitere folk til å bli med på et medlemskap som er litt annerledes. Vi starter på den måten. Vi kan ende opp med å gjøre veldig dramatiske ting, forteller Pernille.

Hvorfor så dramatiske?

– Fordi NAF har en halv million medlemmer, mens NAF 2.0. har null. Det er bare å frigjøre kaoset, sier Pernille og ler.

90 år gammel forretningsmodell

De tre kollegene har altså en utfordrende oppgave foran seg: Hvis NAF i dag er “den snille onkelen du ikke gidder å ta med på fest, skal vi forvandle ham til verdens beste storebror”, for å bruke Mariams ord.

– Vi har en 90 år gammel forretningsmodell, og den har levert så det suser, men vi kan ikke hvile på laurbærene. Det vi har levert har vi vært helt rå på, men det kommer stadig nye aktører på banen som gjør det minst like bra. Dessuten ser behovene helt annerledes ut idag, og det må NAF ta innover seg.

På NAF-huset er ingen dag lik. Foto: Talent Media

– Hvordan ser NAF 2.0 ut?

– Vi vet bare at det blir mer fleksibelt. Det blir mer tilpasset den enkeltes behov. Det blir frigjort fra bil i større grad, særlig det å eie. Idag er det mange nordmenn som ikke eier bil, men som trenger det innimellom. Idet de trenger en bil, skal NAF være relevante, forteller Espen.

– Ja, vi må satse på de som trenger oss innimellom. Hvis ikke er vi helt uaktuelle, sier Mariam.

I første omgang skal fremtidens medlemskap teste ting. Dagens medlemskap representerer en generasjon som ikke ligner den som vokser opp. NAF 2.0 vil trolig snakke på vegne av dem som har et annet behov. De som ikke eier bilen sin selv for eksempel, sier Pernille.

Underbygger transparens

NAF 2.0 er et svært spennende satsningsområde i organisasjonen. Fremtidens medlemskap hadde imidlertid ikke blitt realisert om ikke NAF var villig til å gjøre endringer internt, forteller Espen.

– Mange bedrifter snakker mye om å gjøre endringer, men NAF gjør det. Det er en slags endring i seg selv å anerkjenne behovet for endring, og ikke fortsette i den gamle tralten som vi har gjort i 90 år, for å sette det på spissen. Nå må vi bare finne ut hva vi skal gjøre videre, sier Espen.

Det nye NAF-huset i Skippergata 4 illustrerer dette poenget. Bygget er laget for å underbygge transparens.

– Det åpne kontorlandskapet minner de ansatte på at de ikke har faste plasser. Alle kommer i kontakt med hverandre, og får lov til å poke litt borti hverandre, sier Pernille.

NAF 2.0 inviterer stadig til workshops med de andre på huset. De setter seg ned med teknologiavdelingen og snakker om tiden som kommer. Eller de slår av en prat med kundeservice i lunsjen for å så noen frø.

– Den oppgaven vi sitter på berører alle i organisasjonen. Alle er engasjerte i problemstillingen. Vi må forvalte engasjementet på en god måte, forteller Pernille.

Dere har på mange måter influencer-rolle?

– Ja, hahaha!

Nå søker fremtidens medlemskap flere dyktige og nysgjerrige folk til teamet. På spørsmålet om hvilke egenskaper som er viktigst, er det ingen tvil:

– Løsningsorienterte folk.

Her får du ikke utdelt en perm med faste rutiner og gjøremål – veien blir til mens du går. Fremtidens medlemskap deler på arbeidsoppgavene og gjør det som må til for at jobben blir gjort. Aller helst er du en sterk fagperson – men som ikke blir skremt av å gjøre andre ting enn det som ligger i fagområdet.

– Er du en nysgjerrig person som kan “slikke litt konvolutter innimellom”, er vi interessert i å prate med deg, sier Pernille og smiler lurt.

NAF lyser nå ut flere stillinger, blant annet for UX-er,  løsningsarkitektBI-arkitekt og analytiker. Vil være med på denne spennende reisen?