– Vår strategi? Vi bryter regler!

RED Media har gjort seg bemerket i bransjen gjennom sitt sterke fokus på digital markedsføring. Bjarte Humborstad styrer den digitale skuta, og blir omtalt som en av «landets mest erfarne online markedsførere». Men hvordan fungerer REDs markedsføring i praksis? Vi har fått svarene!

Det er tirsdag formiddag, og digitalsjef Bjarte Humborstad drikker kaffe i REDs lokaler sammen med kollegaene Adrien Bjørnskau og Siril Eikrem Finnøy. De er alle enige om én ting: Det er digital markedsføring som gjelder.

—I kveld drar Siril til Tyskland sammen med tre andre for å representere RED på DMEXCO, Europas største digitalmesse, forteller Humborstad.

Det er tydelig at Eikrem Finnøy gleder seg til reisen.

— 40 000 skal til Köln på Europas største messe for digital markedsføring! sier hun oppspilt.

— Det er også over 1000 selskaper som fysisk har satt opp en stand på messa. Enkelte av utstillerne har stand i 3 etasjer!

— Ja, messen er faktisk like stor som 6 fotballbaner, legger Humborstad til humrende.

Bjarte Humborstad, Adrien Bjørnskau og Siril Eikrem Finnøy i RED.

Etablerte sannheter

REDs strategi er som følger: De bryter regler – hele tiden.

— Bransjen vår er stappfull av etablerte sannheter, og vi elsker å være de som bryter ned disse etablerte sannhetene, sier Humborstad.

Hva en etablert sannhet er? Jo, en etablert sannhet er for eksempel tanken om at man i digitale medier kan måle hvilken avkastning du får.

— Ettersom det er mulig å måle en konvertering eller et salg fra ett besøk til nettstedet, er det mange som tror at dette forteller hele sannheten. Men det har vist seg å være mer komplekst enn som så, sier Bjørnskau.

—  På hvilken måte?

— Det er mange utfordringer knyttet til å måle effekten av reklame i tradisjonelle medier. Det er komplekst å forstå hvor mange mennesker som har har blitt påvirket av reklamen de har blitt eksponert for.  Men siden vi har så mange tilgjengelige målingsverktøy digitalt, tillegges det mye verdi i tallene man ser i digitale rapporter. Disse forteller ikke nødvendigvis hele bildet. Sannheten er at det er minst like komplekst å forstå effekten av digital reklame som i de tradisjonelle mediene.

Adrien Bjørnskau er Head of Programmatic i RED.

Det betyr ikke at RED ikke er opptatt av resultater. De tror bare at «sannheten» kan være en annen en det man ser i de digitale rapportene man har blitt vant til å se på.

— Vi har forsøkt å nærme oss «nye» sannheter ved å bryte opp skillene mellom avdelingene her på huset. Vi har tydelige arbeidsinstrukser innenfor prosessene våre, men menneskene jobber alltid på tvers av de definerte rollene. Når menneskene får jobbe på tvers av arbeidsprosessene, lærer de av forskjellene de opplever. Det er det som er grunnlaget for å kunne endre seg minst like raskt som endringene i markedet, forteller Humborstad.

Ifølge digitalsjefen sørger denne tilnærmingen for at de i langt større grad klarer å finne ut av “hva som faktisk er sannheten”. Å forstå forskjellene, og bryte med det etablerte er utgangspunktet for å håndtere endringer.

Mennesket først

Men teknologi er ikke alt. Mennesket kommer først. Alltid.

—  REDs retorikk er først og fremst knyttet til mennesket og kommunikasjonen. Teknologien er noe vi tar i bruk for å komme i mål. Den er ikke nødvendig i seg selv, forteller Humborstad.

— Hva innebærer det i praksis?

— Vi tenker på kundenes kunder. Hvis vi jobber for et apotek, tenker vi på apotekets kunder. Vi driver med reklame i utgangspunktet, men det vi egentlig driver med er kommunikasjon. Reklamen i seg selv gjør ingenting, det er produktet kundene vil ha som skal drive reklamen. Vi forsterker eksisterende drivkraft til kundens eget produkt.

— Ofte resulterer det i at RED ikke bruker penger på reklamen, men heller anbefaler egne kanaler som viktigste del av kundens kommunikasjon. Det er vi veldig stolte av, legger Bjørnskau til.

Ikke minst har RED en type kunder som er villige til å endre seg.

— Når kundene kommer inn døra her, har de allerede anerkjent et ønske om å endre seg. Spørsmålet er ikke «Skal vi endre oss?», men «Hvordan skal vi endre oss?».

Digitalsjef Humborstad er opptatt av å bryte med etablerte sannheter i bransjen.

Markedsføring basert på usikkerhet

Og mulighetene for god kommunikasjon synes endeløse på nett, om vi skal tro Humborstad.

— Jeg fikk sjokk her om dagen. Vi har jo en utfordring fra et demokratisk perspektiv når det gjelder unge mennesker og deres konsum av nyheter. Man tenker at det går til helvete fordi de unge ikke bryr seg lenger, men hva gjør Schibsted? De satser tungt på discover-funksjonen på Snapchat. En helt egen kanal som kombinerer seriøse temaer med “Se og Hør-stoff”. Og de beviser at det er mulig å tiltrekke seg flere hundre tusen unge mennesker mellom 13 og 25 år!

Han tar en liten pause før han fortsetter:

— Plutselig viser det seg at det ikke er så ille som vi trodde. De unge konsumerer bare nyhetene på en annen måte. Her har vi et strålende eksempel på noe som holder på å bryte med “det etablerte».

Og det er nettopp det som gjør det så gøy å drive med kommunikasjon, om vi skal tro digitalsjefen.

— I flokk har man liksom blitt enige om at «sånn er det». Men følger du etter alle andre, feiler du. Garantert.  Sannheten er at vi egentlig ikke vet noe som helst. I RED forholder vi oss til denne usikkerheten, sier Humborstad og smiler lurt.