Våre største SoMe-tabber

Arrangere twitter-skole med 0,- i budsjett, publisere matbilde i story på Facebook, linke til «sexy» kostymer i nyhetsbrev.  Selv SoMe-eksperter kan gjøre bommerter!

Fire av årets foredragsholdere på Social Media Days deler sine verste.

Ingvild Moen, Norges ledende sosiale medier-ekspert

Hva er den største bommerten du har gjort i sosiale medier/digital markedsføring?

Helt i starten av min karriere, rundt 2009, fikk jeg raskt ganske mange følgere på Twitter, og kom i kontakt med flere kjente fjes som også var aktive på Twitter på den tiden. Dette var folk jeg så opp til og ønsket å lære av. En av dem fikk en idé om at vi sammen skulle lansere en Twitterskole, og siden jeg var både lærer og jobbet med sosiale medier, følte jeg det passet som hånd i hanske. Jeg kjente nesten ingen i bransjen på den tiden, og da vi skulle velge noen til å produsere videoene til denne digitale skolen, fant vi ut at det var like greit å gjøre det selv. Vi hadde null kroner i budsjett og tenkte at innholdet ville være godt nok til å overleve litt dårlig produksjon. Du som leser skjønner sikkert nå at det var en forferdelig tabbe.

Selv sosiale medier-eksperter har gjort noen blemmer. Foto: Privat

De kjente tvitrerne kom som avtalt, og gjorde sin del veldig bra. Et par av dem stusset litt på vi skulle filme det hele med håndholdt kamera, uten lys eller stativer. Opptakene ble så dårlig at vi måtte skrote hele greia. Klumpen i magen var enorm da jeg måtte sende en mail til disse folka jeg så opp til om at vi hadde bomma skikkelig, at opptakene måtte skrotes og at tiden de hadde brukt på prosjektet var forgjeves. Flaut, uprofesjonelt og innmari dumt. Heldigvis var de veldig bra folk og godtok beklagelsen og at vi la oss paddeflate, og jeg har til og med fått jobbe med en av dem igjen flere ganger senere. Men flaut, det var det.

Hva har du lært av denne bommerten?

Når livet gir deg muligheter: Ikke bare ta den muligheten og løp med den alene. Samarbeid med fagfolk. Tenk så bra denne twitterskolen kunne blitt for alle involvert om vi hadde brukt noen som var gode på det! Det finnes så mange dyktige folk å lære av der ute, og man blir mye bedre sammen.

Ingvild Moen kommer forresten til Social Media Days. Gjør du?

Svein Vathne, mannen bak satirekontoen «The Real Frp»

Hva er den største bommerten du har gjort på nett?

Alvorlig talt, jeg er en mann i førtiårene. Jeg gjør ikke bommerter. Nei, vent litt. En gang publiserte jeg noe i story på Facebook. Og en annen gang postet jeg et matbilde på Twitter. Det i seg selv burde jo være nok til å diskvalifisere meg fra Social Media Days.

Hva har du lært av bommerten?

Jeg lærte meg at matbilder skal på Instagram og ingenting skal på Facebook Stories. Og at selv jeg ikke er ufeilbarlig, likevel.


Even Aas-Eng, seriegründer og eier av Venture Factory

Hva er den største bommerten du har gjort i sosiale medier?

For noen år siden satset vi mye på nettbutikker i Venture Factory og på et tidspunkt lanserte vi interiørbutikken Makeroom. Før lansering hadde vi brukt masse tid og penger på å bygge en stor liste med mailadresser og dette skulle være den viktigste kilden til omsetning fra oppstart. Problemet var bare at når vi sendte ut den første nyhetsbrevet gikk noe galt og alle linkene ut gikk til produkter i en annen nettbutikk vi hadde som solgte «sexy» kostymer … Det var ikke en spesielt vellykket lansering.

Ikke en spesielt vellykket lansering, mener Aas-Eng.

Har du lært noe av denne bommerten?

Selv om vi skal være et oppstartsmiljø med dårlig tid, så har vi ikke dårlig tid!

Paal Tarjei Aasheim, tekstforfatter, kreativ leder og strategisk direktør

Hva er den største bommerten du har gjort i sosiale medier?

Jeg har vokst opp i tiden før alle ble sine egne journalister og publisister, så jeg er ganske restriktiv med hva jeg deler. Jeg brukte til og med noen unge år på å beskytte privatlivet mot journalister fra VG og Se & Hør, som gjerne ville være med på alt fra middag med vennene mine og ferietur med familien. Så derfor føles det like greit å ikke dele alt dette nå heller.

Min største tabbe er kanskje at jeg bruker for mye tid på å sniktitte på andres privatliv, for det er jo både fascinerende og tidvis lærerikt. Og at jeg av og til lar meg provosere til å delta i en eller annen ørkesløs debatt.

Har du lært noe av dette?

Jeg burde kanskje ha lært at nesten ingen lar seg overbevise av en fiffig kommentar på Facebook. For jeg vet jo at vi bruker disse kanalene for å iscenesette oss selv, og få bekreftelse på det vi allerede tror vi vet. Men jeg lærer nok aldri.

Ingvild Moen, Svein Vathne, Even Aas-Eng og Paal Tarjei Aasheim er blant noen av årets inspirerende foredragsholdere under Social Media Days. Konferansen går av stabelen 12. – 13. februar på Oslo kongressenter. Bestill billetter her!