Vil du hjelpe denne mannen med å bygge et nytt norsk mediehus?

Lars Eide, gründer og innholdssjef i Venture Factory Media, arbeider hver dag, sammen med resten av gjengen, for å bygge et nytt norsk mediehus basert på en forretningsmodell som fremmer kvalitetsinnhold.

Mediehuset består i dag av publikasjonene Filter, Natt&Dag, Motor.no, CamillaPihl.no og nettavisen du leser nå, Talent Media. Mediehuset er knapt 2 år gammelt, men har allerede 35 ansatte og vokser raskt.

– Er du fornøyd med utviklingen i prosjektet?

– Det går unna i en rasende fart og til tider er det rimelig kaotisk her i Torggata, men vi vet at vår modell fungerer svært godt for både lesere og kunder. Nå handler det om skalering og ikke overlevelse. Det er også fantastisk gøy med alle disse smarte, unge folka som er samlet her nå.

– Ja, du er vel eldst her med god margin Lars. Og du har lang erfaring fra norsk presse. Hva skiller dette miljøet fra andre steder du har jobbet?

– For det første er det ekstremt raske beslutningsprosesser her. Alle som har lyst til å bidra kan virkelig sette sitt preg på utviklingen. Det minner litt om Dagbladets DB Medialab på 2000-tallet. Dessuten er jeg stolt av å ha startet et mediehus med et nådeløst fokus på kvalitet, både redaksjonelt og kommersielt. Etter mange år i norsk presse vet jeg at vår forretningsmodell er grunnen til at vi lykkes med å bygge dette nye mediehuset.

– Fortell litt om forretningsmodellen?

– Inntektene våre er primært hentet fra innholdsmarkedsføring og det vi kaller native-annonser. Altså interessant og nyttig kommersielt innhold presentert under våre merkevarer og distribuert til den målgruppen kundene våre ønsker å nå.

– Og hvordan skiller det kommersielle arbeidet her seg fra et tradisjonelt mediehus? 

– Jobben vår begynner egentlig når man har solgt en annonse. Vi må levere gode historier som leserne våre liker og som i tillegg skaper effekt for kunden. Vår oppgave er å gjøre dette på en strukturert og effektiv måte.

– Så hva leter du etter da? 

– Vi trenger en allsidig person med svært god allmennkunnskap, som både kan produsere godt innhold selv og hjelpe de andre innholdsprodusentene. Kall det gjerne en senior innholdsprodusent som har ambisjoner om å ta min jobb etterhvert!

Vil du hjelpe Lars? Send en søknad med CV til [email protected]