Vil du jobbe med AI og teknologi?

Det høyteknologiske medieselskapet Scandinavia Online er et selskap som satser stort på fremtidsrettet teknologi. Det Aller Media-eide selskapet er blant annet ledende i Norge på lydbasert og interaktiv annonsering. Nå leter de etter to nye utviklere som kan hjelpe dem med å realisere og videreutvikle techprosjekter; én med hode for tall og én med hode for produkt.

Si pizza, få pizza på døren

Administrerende direktør i Scandinavia Online, Jan Thoresen, ønsker å spesielt trekke frem to innovative prosjekter de driver med om dagen.

– Nyhetsplattformen Sol.no styres av to ting: En manuell desk som er bemannet døgnet rundt og vår egenutviklede kunstige intelligens. Dyktige journalister velger ut de viktigste nyhetene, mens den kunstige intelligensen daglig analyserer 5000 nyhetsartikler og gir dem tagger basert på innhold. Leser du en sak om miljø vil Sol anbefale deg flere artikler om natur og miljø.

Men planen er at det skal bli mer personlig enn som så, kan Thoresen fortelle.

– Det er på tide med en personifisering av nyhetsfeeden gjennom en automatisk sortering. Vi forventer det av sosiale medier, men ikke av nyheter. Det skal vi gjøre noe med, sier han engasjert.

– Vi skal gi folk nyheter de ønsker å lese, men selvfølgelig også viktige ting. Om du er interessert i sport vil du ikke kun få opp sport i feeden. De universelt viktige nyhetene sorteres ikke bort.

I tillegg til personifisering av nyhetsfeeden er Scandinavia Online engasjert i sin siste plattform, Sol Voice. Skal vi tro Thoresen rett blir fremtiden mye mer lydbasert.

– Vi har et samarbeid med Google og smarthøyttaleren Google Home, hvor de har gitt oss støtte til å bygge nyheter på norsk, men også til å integrere annonser. Nå samarbeider vi med mediebyråer om å lage interaktive annonser for annonsører på Voice. Etterhvert vil det kunne bli noe i duren av “si pizza, få pizza på døren” eller “spør banken din hva saldoen er og få svar”. Mulighetene fremover er veldig spennende!

Denne blide gjengen leter etter to nye ansatte til teamet! Foto: Scandinavia Online

Har utarbeidet tre nye plattformer siden april

Thoresen forteller at Scandinavia Online ikke ligger på latsiden når det gjelder nye satsninger. Bare siden april i fjor har selskapet sluppet tre nye nettsteder: Elbil24, Vi.no og kode24.

– Vi.no er for målgruppen 55 pluss. Vi oppdaget at denne gruppen ikke hadde noen side rettet spesifikt mot dem, det ønsket vi å gjøre noe med. Der får du tips og triks, relevante artikler og en del om livsstil, men ikke sånne helseartikler du blir syk av å lese, sier Thoresen lattermildt.

– Elbil24 er alt om elbil og kode24 er for de kode-interesserte, legger han til.

Thoresen forteller engasjert at de ønsker å være en akselerator for nye og spennende techprosjekter, og man skal ikke se bort ifra at det kan dukke opp flere nye satsinger i tiden fremover.

– Som ansatt hos Scandinavia Online vil du være involvert i alle plattformene, samt gjerne være med på å skape flere nye, sier han.

Jan Thoresen er administrerende direktør i Scandinavia Online. Foto: Kathinka Wang

To ledige stillinger skal fylles

Nettopp for å kunne gjennomføre flere av visjonene sine leter teamet på 23 nå etter to nye ansatte som skal dra de videre og hjelpe til med fremdriften.

– Vi leter både etter en forretningsutvikler og en produktutvikler. Det viktigste for begge rollene er at du er energisk, engasjert i det du gjør, at du er god på fremdrift, stiller spørsmål og er genuint interessert i jobben. Personlige egenskaper veier tungt, sier Thoresen.

– Hva innebærer de to stillingene?

– Som forretningsutvikler skal du finne ut hvordan vi kan tjene penger, lage forretningsplaner og selge inn disse planene til styret, blant annet. Du må ha en økonomisk forståelse, men du kan støtte deg på andre forretningsutviklere på huset. Det er et stort fagmiljø her og vi samarbeider ofte på tvers av firmaer.

– Som produktutvikler skal du være leddet mellom utviklerne og redaksjonen. Vi trenger noen som kan gjøre om våre visjoner og ideer til konkrete fremdriftsplaner. Du må også kunne se hvilke ideer som kan plasseres på hvilke plattformer, hvilke ideer som ikke er gjennomførbare og se hvilke som faktisk kan bli nye plattformer. Her får man mye kreativ frihet!

Vi trenger rett og slett to skikkelige pådrivere som får planer satt ute i live, legger Thoresen til.

Han forteller at begge stillinger vil gi en variert arbeidshverdag, og du har hele Aller Media å lene deg på om du trenger noen å sparre med eller om du står fast.

– Vi heier på våre ansatte og tilrettelegger alltid for at de skal kunne gjøre en så god jobb som mulig.

Er du interessert i å vite mer? Send en mail til Jan Thoresen på [email protected]  

Søknad og CV kan sendes til [email protected] og merkes med “Forretningsutvikler (TM)” eller “Produktutvikler (TM)”.