Thea (22) inviterer 30.000 lesere inn på kjøkkenet sitt hver måned

Masterstudenten Thea Bolstad fra Bergen er en av Norges mest suksessfulle bakebloggere.

Av Oda Tømte


Bergen viser seg fra en uvanlig solfylt side denne fredagen i februar. Likeledes er bakken opp til Nygårdshøyden uvanlig lett å traske opp. Der oppe har Thea Bolstad foreslått å møtes – på en kafé hvor de serverer særdeles gode boller. For er det ei som har peiling på hvetebakst, så er det nettopp Thea.

22-åringen driver tross alt en prisbelønt bakeblogg på syvende året og har gitt ut tre bakebøker – alt ved siden av å studere økonomi på masternivå.

Hvordan er det å ha et deltidsyrke som influenser og suksessfull bakeblogger?

Startet bloggen som femtenåring

Gjennom bloggen inspirerer Thea leserne sine til å bake fra bunnen av. Ved å fotografere bakeprosessen steg for steg, gjør hun bakingen lett forståelig og lett å gjennomføre for selv den mest utrente amatørkokk.

Det er ikke godt å si hvor bakeinteressen til Thea kom fra. Verken foreldrene eller de to yngre søsknene hennes var særlig glade i å kokkelere. Thea, derimot, kunne tilbringe timer ved kjøkkenbenken og eksperimentere med bakverk av alle slag.

Hobbyen skulle etter hvert bli big business for ungjenta.

– Da jeg var femten ble jeg nysgjerrig på disse bloggreiene og kom på ideen om å lage en bakeblogg – men jeg ville drive en seriøs blogg med eget domene, forteller Thea. Det skulle ikke gå lang tid før bloggen hennes, My Little Kitchen, seilte opp som en av landets aller mest populære bakeblogger i konkurranse med bloggveteraner som Trine Sandberg og Fru Timian.

Til å begynne med var bloggen en hobby Thea fant glede i mens hun gikk studiespesialiserende med realfag på videregående – men dette var bare begynnelsen. Våren 2014 fikk hun nemlig to tilbud som skulle bli avgjørende for fremtiden.


Hvem er Thea Bolstad?

22 år gammel fra Bergen.

Har drevet bloggen My Little Kitchen siden 2011.

Mottok prisen ”Årets matblogg” under Vixen Awards 2014.

Har gitt ut tre bakebøker.

Har en bachelorgrad i økonomi og administrasjon, og tar en mastergrad i Marketing and Brand Management ved Norges Handelshøyskole (NHH)


BAKER I BERGEN: Thea Bolstad viser frem en av sine kokebøker hjemme i Bergen, hvor Talent Media møter den unge forfatteren, bakeren, influenceren og studenten. Foto: Oda Tømte

Ble forfatter som russ

Vårsemesteret 2014 var Thea i gang med siste innspurt på videregående. Avsluttende eksamener og russetid stod for døren da hun mottok to telefoner som skulle bane vei for nye bakeeventyr. Den ene var et tilbud om bokkontrakt. Den andre var et forespørsel om hun ville være en del av bloggplattformen United Influencers.

Tilbudet om å bli med i bloggnettverket kom samtidig som Thea skulle bestemme seg for utdanningsvalg. Gjennom nettverket ble hun kjent med andre dyktige bloggere og SoMe-arbeidere – og dermed inspirert til å utdanne seg innen markedsføring.

– Før jeg ble med i United Influencers kjente jeg ingen andre som drev med det samme som meg. Det er veldig inspirerende å møte så mange flinke folk som også driver med blogg og sosiale medier. 

Thea forteller at det var betryggende å bli en del av en større bloggplattform.

– Det er vanskelig å skulle sette en pris på sin egen merkevare, spesielt når man er 15-16 år gammel og ikke har noen erfaring med kommersielle samarbeid. I United Influencers har jeg min egen agent som forhandler frem avtaler som passer med min profil og min merkevare. Det har vært en stor støtte for meg opp gjennom årene å være en del av nettverket og få hjelp til å håndtere alle kommersielle henvendelser.

«I United Influencers har jeg min egen agent som forhandler frem avtaler.»

Thea Bolstad

Samme vår ble Thea tildelt prisen ”Årets matblogg 2014” under Vixen Blog Awards – og året etter ble bakeboken ”Thea’s Little Kitchen” å finne i hyllene hos bokhandlerne. Senere har Thea gitt ut ytterligere to bakebøker.

Bloggen har vært en læringsarena hvor hun har fått innblikk i ulike bransjer, har bygget opp et eget merkevarenavn og møtt mange dyktige fagfolk.

Slik fikk Thea praktisk erfaring allerede før hun satte i gang med økonomistudiene.

Etter en mer generell bachelorgrad i økonomi og administrasjon, har Thea valgt å spesialisere seg med en masterprofil i Marketing and Brand Management, altså markedsføring og merkevarebygging.

– Nå får jeg lært enda mer om merkevarer og digital markedsføring, for eksempel influencer marketing.  

Thea får selv mange henvendelser fra bedrifter som har lyst til å markedsføre produktene sine gjennom bloggen hennes – en nyttig og overførbar erfaring, synes hun.

 

FAMILIEHEMMELIGHETER: Beste- og oldeforeldrene har vært til hjelp og inspirasjon når Thea har jobbet frem oppskrifter til bloggen og bøkene. Foto: Oda Tømte

– De sosiale plattformene sover aldri!

Hos United Influencers er flere ulike typer influensere samlet under én paraply. Å drive en bakeblogg er på flere måter annerledes enn å blogge om livet sitt.

– Jeg skiller meg fra andre influensere ved at jeg ikke blogger om mitt eget hverdagsliv. Det er bakingen, og ikke meg som person, som spiller hovedrollen. Så jeg slipper å bli kjent igjen på bussen, ler hun.

Hva arbeidsmengden angår, har influenserne mye til felles – ikke minst forretningsmessig.

– Bloggen er min deltidsjobb, sier Thea om de utallige timene hun har nedlagt i bloggarbeidet.

– Dette har vært inntektskilden min ved siden av studiene, mens andre på min alder har hatt andre typer jobber.

Den digitale medieverdenen er i kontinuerlig utvikling. Å lykkes som influenser forutsetter at man håndterer flere sosiale medier på samme tid. My Little Kitchen er å finne på flere kanaler: Thea sjonglerer blogg og Instagram med direktesendinger på Snapchat, og har også en bruker på YouTube.

«Jeg slipper å bli kjent igjen på bussen!»

Thea Bolstad

– De sosiale plattformene sover aldri, sier Thea. Hun får tilsendt bakespørsmål til alle døgnets tider.

– Ofte er det fra lesere som står midt oppi bakingen og trenger veiledning, og da vil jeg jo gjerne svare dem med én gang. Andre ganger er det skoleelever som øver til prøve i mat og helse-faget.

Man kan spørre seg om hvordan hun mestrer tidsklemma.

Nøkkelen, forteller Thea, er å finne en hårfin balansegang mellom skole, jobb og fritid så godt det lar seg gjøre – og å finne smutthull i hverdagen hvor hun kan få unnagjort noe av arbeidet. På bussen på vei til skolen, for eksempel, pleier hun å svare på kommentarer og henvendelser fra leserne.

For henvendelsene er nemlig ikke få – og det er nettopp den tette dialogen med leserne som har motivert Thea til å arbeide videre med bloggen og med kokebøkene. Å få regelmessig tilbakemelding og å se at folk bruker oppskriftene hennes til både hverdags og fest, gjør det meningsfylt å holde på.

 

LETT Å LAGE: Ved å vise bakeprosessen steg for steg, gjør Thea bakingen lett å gjennomføre for selv den mest utrente amatørkokk. Foto: Mira Jacobsen/Egmont Publishing

Bodde uten kjøkken som utvekslingsstudent

Bakeinteressen har blitt en inntektskilde og en stor del av hverdagen for Thea – men baking er langt fra det eneste hun interesserer seg for. Reising og det å oppleve forskjellige kulturer, står høyt oppe på prioriteringslisten hennes. Allerede på videregående flyttet hun til Wales da anledningen til å reise på utveksling bød seg.

– Det er inspirerende å prøve ut nye matretter og bakverk på reise, forteller hun. Under oppholdet i Wales prøvde hun ut flere lokale oppskrifter som havnet på bloggen.

Thea har alltid vært drevet av lysten på å ha det gøy, både i arbeidet med bloggen og i utdannings- og reisevalgene hennes.

– Det har vært viktig for meg at bloggen ikke skal være noe hinder for at jeg skal få gjennomført andre typer av drømmer og fremtidsplaner.

Da Thea senere dro på utveksling til Wien under bachelorstudiene, bodde hun på en hybel uten kjøkken. Dermed ble det ikke mye eksperimentering til bloggen under oppholdet. I stedet skrev hun om byen, om livet i Østerrike og delte tips til aktiviteter og spisesteder.

– Bloggen er jo et oppskriftsarkiv som er tydeligere sortert etter mattype enn etter publiseringsdato. Leserne klikker seg inn når de skal bake noe spesifikt, forteller Thea.

På den måten krever ikke bakebloggen den samme regelmessige oppdateringen. Likevel sier hun at lesertallene sank litt i periodene hun ikke fikk publisert nye oppskrifter.

Å være masterstudent er også såpass tidkrevende at oppskriftsarkivet kommer godt til nytte i de travleste periodene.

 

INSPIRERER TIL KOKKELERING: Thea kombinerer ny mateksperimentering med gamle familieoppskrifter og byr leserne på fristelser de enkelt kan få til i eget kjøkken. Foto: Mira Jacobsen/Egmont Publishing

Åpen fremtid

Hva angår fremtiden, har ikke Thea hugget planene i stein. Hun vet ikke hvor lenge hun vil holde på med bloggingen, og heller ikke nøyaktig hvor og hva hun vil arbeide som.

– Jeg kunne tenke meg å jobbe med å bygge norske merkevarer internasjonalt. Det aller viktigste for meg er å jobbe med noe jeg brenner for.

Først gjelder det å fullføre mastergraden – og våren 2020 bærer det ut på utveksling igjen. Denne gangen går reisen hele veien til Taiwan.

– Jeg vil reise langt vekk! Nå har jeg vært to ganger på utveksling i Europa. Det er på tide å utvide horisonten enda litt mer.

Så gjenstår det å se for leserne å se hva slags oppskrifter som vil dukke opp fra Øst-Asia om ett års tid – og om Thea får en hybel med kjøkken denne gangen. Blogginnlegg blir det uansett.

«Jeg vil reise langt vekk! Nå har jeg vært to ganger på utveksling i Europa. Det er på tide å utvide horisonten enda litt mer.»

Thea Bolstad


Theas tips til deg som skal velge karriere:

  • Velg noe du er skikkelig interessert i!
  • Gå din egen vei! Ikke tenk på hva alle andre velger.
  • Stol på deg selv! Hvis du har valgt en litt utradisjonell vei eller å utvikle en egen idé, må du bare kjøre på – ikke bry deg for mye om hva andre mener.

Les også:

Bør flere få med seg dette? Del saken! 👇