På jobb med Kongen av Gulset

– Jeg prøver å lede hele produksjonen fra a til å, sier produsent Lovise Drotninghaug.

«På jobb med…» er en serie bildereportasjer med forklarende ord for og om unge voksne hvor vi forsøker å belyse jobber fra innsiden. Vet du om en spennende jobb vi kan være med på? Tips oss!

Alle foto: Synnøve Sundby Fallmyr


PRODUSENT: Lovise Drotninghaug er 34 år, fra den lille bygda Sykkylven utenfor Ålesund, og er fast ansatt som produsent i produksjonsselskapet Spark AS. De står blant annet bak Svart Humor og Kongen av Gulset, som begge er kjøpt av NRK.

– Jeg er kanskje ikke en normal produsent, sier hun og heller kaffe. Vi er på besøk i lokalene deres øverst i Gunierius-bygget i Oslo sentrum.

– Hvordan da?

– Eller, jeg tror jeg gjør en del ting som vanligvis ikke er en del av hverdagen til andre produsenter. Men det er vel litt slik overalt, at man gjør ting utenfor egne arbeidsoppgaver. Jeg skal forsøke å si ifra når disse tingene dukker opp, ler hun.

Hun studerte medier og kommunikasjon ved det som da het Høgskolen i Oslo og Akershus, nå OsloMet. I tillegg har hun studert ett år med grafisk design, og jobbet litt som lærer.

13:22 Kontoret

Lovise begynte som redaksjonsassistent hos NRK Super, før hun ble koordinator for Melodi Grand Prix og Spellemann. Hun jobbet også som frilanser som produksjonsassistent før hun ble fast ansatt i Spark, nå fem år siden.

– I denne bransjen må man være kreative på kommando.

– Hva gjør egentlig en produsent? 

– Jeg er en slags fikse-alt-person. Jeg får ting til å skje, og har det overordnede ansvaret om å lede produksjonen fra a til å. Det er den korteste måten å si det på.

Dette innebærer alt fra logistikk som å leie en varebil, til å finne skuespillere og caste dem, ansette frilansere til produksjoner, hente kostymer fra eget loft…

– Eller vaske do, som jeg gjorde her om dagen, ler hun.

I tillegg er hun med på å pitcher inn til kanalene (selger inn ideene), styrer økonomien, og har det overordnede kreative ansvaret.

Så blir det naturligvis en del kontorarbeid med all denne planleggingen og logistikken. Og mange post-it-lapper.

13:25 En liten omvisning

– Se her, sier hun, og drar frem en gjennomsiktig plastboks med klær i og lappen «Lovise sitt» på.

– Dette er min brors og mine klær fra ungdomsskolen. Kongen av Gulset foregår jo midt på 2000-tallet, og vi trengte kostymer, så da var det bare å gå på loftet til mor!

Jobben er ikke kun planlegging og organisering; hun får være med på det kreative også, som for eksempel å skrive manus eller å være statist – som hun skal i dag.

– Normalt sett er nok ikke en produsent med på opptak, i alle fall ikke som statist.

Nå er de i gang med innspilling av andre sesong, og for de som har sett serien, kjenner dere kanskje igjen teppene bak Lovise.

– Hvordan ble ideen om Kongen av Gulset til, egentlig? 

– Hehe, det var egentlig Jonis (Jonis Josef Afrah Abdulle, skuespiller og komiker, red. anm.) som sa «hadde det ikke vært kult å lage noe om meg?!», og med det var vi i gang med å pitche idé til NRK P3, lage pilot, få godkjenning, og begynne med manus.

I dag skal scenen «Foreldremøte» spilles inn. Vanligvis er de i Skien, hvor Jonis er fra og hvor Gulset ligger, men siden ingen barn er med denne gangen, er innspillingen på Steinerskolen på Hovseter vest i Oslo.

– Vi har spilt inn hver dag i to måneder, og nærmest bodd i Skien. Periodevis er det lange dager i denne bransjen, så da er normale kontordager kjærkomne. Men jeg liker variasjonen.

– Jo, også har jeg jo ansatt disse to fine her, sier Lovise og ser på innspillingsleder Hanne Breivik og teknikkassistent Mattis Mandt.

Både Hanne og Mattis er leid inn som frilansere.

– Det beste med jobben er jo folka jeg jobber med, å være kreativ, og å se det ferdige produktet, sier Lovise.

I mai 2019 vant Kongen av Gulset Gullruten for Årets nyskapning og Beste foto-drama til fotograf Torstein Østberg.

13:50 Ut og hente bil

Vi beveger oss ut fra kontoret og ut i tjukkeste Oslo sentrum, full av mennesker, biler, trikkeskinner, veiarbeid, sperringer og omkjøringer.

– Ok, men da kjører dere egen bil også tar vi varebilen, så sees vi på Hovseter? Jeg må bare innom og kjøpe noe mat på veien, sier Lovise, og vi beveger oss mot bilen som står parkert på baksiden av bygget.

– Min første jobb i tv-bransjen var å frakte en bobil. Det var en skikkelig ilddåp! Jeg måtte kjøre den store bilen alene i sentrum. Men før jeg kunne kjøre, fikk jeg beskjed om å tømme dassen!

Hvis hun skal gi et råd til de som vil inn i tv-og filmproduksjonsbransjen, så er det å ha førerkortet, og å være trygg i trafikken.

– Den bobilturen gjorde det for meg, ingenting slår den.

13:58 På veien

– Jeg visste ikke hva en produsent gjorde, men jeg synes det så gøy ut. Det skal sies at det er mye logistikk og mye venting. Mye jobb for få sekunder tv.

Det var da hun bodde i Australia at hun møtte noen fra tv-bransjen som fortalte hvordan det var. Hun som Lovise snakket med hadde blant annet vært med på å lage filmen Donnie Darko.

– Jeg ville jobbe med noe kreativt, og dette virket midt i blinken!

– Mange snakker om at man må ha flaks for å få jobb i denne bransjen. Men der er jeg ikke helt enig. Selvfølgelig kan man være på rett sted til rett tid, men man må også være dyktig og hyggelig. Jeg ansetter ikke folk som har flaks, men de jeg tror vil gjøre en god jobb.

Lovise forteller at veldig mye av det de lager blir det aldri noe av. Så man må være ganske tålmodig.

– Ah, tuta noken på meg no?

Varebil i Majorstukrysset er ingen spøk.

14:40 Rudolf Steinerskolen i Oslo

– Ja, som sagt, i dag skal jeg gjøre det som ikke er så normalt for en produsent; jeg skal være statist.

Det er flere kjente skuespillere med i serien, blant annet Bård Tufte Johansen og Yosef Wolde-Mariam fra Madcon.

Et bilde er på sin plass når de inntar en barneskole, og Lovise stiller gjerne opp som fotograf for Yosef.

14:49 Rigging

Mye av jobben til Lovise handler om å tilrettelegge for denne dagen. Når den kommer, er det meste av jobben hennes gjort.

Et klasserom brukes til venting og oppbevaring. Nå gjelder det bare å sette scenen i naborommet med lys og kameraer slik at innspillingen kan begynne.

Samtidig jobber de andre med videre planlegging, skuespillerne leser manus, noen spiser, og andre deler ut kostymer.

– Jeg vil si at jobben er femti-femti kontor og ikke-kontor.

Vi er utvilsomt på en skole.

– Hva er det vanskeligste med jobben? 

– Å vite svaret hele tiden og å løse alle konflikter. Jeg er litt konfliktsky av natur, så det er min største utfordring – men jeg må jo bare håndtere det.

I det andre rommet begynner scenen så smått å bli klar.

Kamerautsnitt settes.

15:49 Innspilling

En time etter at vi ankom er innspillingen i gang.

– Oooog versågod, sier regissør Mikael Samuelsen.

Lovise trenger ikke å si noe i denne scenen, men står der som en bekymret lærer på Gulset ungdomsskole.

Bård Tufte Johansen preker i vei om narkotikaens ødeleggelser, mens en annen lærer sniker seg inn for å snakke om hvor farlig alkoholen er, og får uventet medhold fra en annen lærer, spilt av Martin Lepperød.

Scenen gjentas et par ganger før de går over til neste, og i mellomtiden må en mikrofon sjekkes.

16:09 Takk!

Scenene med dette utsnittet er ferdige, regissør og fotograf er fornøyde, og de går i gang med neste scene.

– Vi kommer sikkert til å holde på til rundt ti i kveld, sier Lovise.



Tips oss hvis du har forslag, spørsmål eller innspill.

Kjenner du noen som bør lese dette? Del gjerne! 👇